Geplaatst op: 23-12-2015
Auteur: Peter Sprenger

10 marketingtrends in het digitale tijdperk

10 marketingtrends in het digitale tijdperk
Het marketing vak verandert. Inzicht in digitalisering en technologie is cruciaal geworden voor de hedendaagse marketeer. De marketing 3.0 wereld is er gewoon: digitaal, sociaal en ongelimiteerd. Het individu in onze maatschappij heeft meer invloed dan ooit tevoren. Marketing is media geworden en data zijn een steeds waardevoller bezit. Welke trends en processen moet je als marketeer begrijpen om succesvol te opereren in deze wereld?


Meer weten over marketing 3.0? Kom dan naar de interactieve ontbijtsessie over het personaliseren van je marketing via je fanbase die NRIT Media in samenwerking met CELTH op donderdag 28 januari 2016 organiseert. Op deze sessie deelt Peter Sprenger, CEO Techonomy exclusief zijn tips en adviezen met jou. Lees hier alles over deze sessie.


1. The public social space is available for anyone

Met deze uitspraak wordt bedoeld dat merken en organisaties nog heel veel informatie over klanten en fans uit sociale netwerken kunnen halen. Daar vinden immers dagelijks miljarden conversaties plaats over de dingen die mensen bezig houden en die ze belangrijk vinden. Voor bedrijven en merken kan dit een schat aan waardevolle marketingdata betekenen.


2. You don’t have to play soccer to watch the worldcup

Content splitst zich in steeds meer varianten. Het is bijvoorbeeld opvallend dat persoonlijkheden in de sport- en entertainmentwereld een steeds grotere rol gaan spelen in de mediaconsumptie. Ook als je niet van voetbal houdt, vind je het best gaaf om het wel en wee van een topvoetballer te volgen. Bijvoorbeeld omdat je hem leuk of knap vindt. Persoonlijke sponsoring is in opkomst in de digitale wereld. Zo ontwikkelen zich waardevolle communities van fans rond topsporters, acteurs of artiesten.


3. A database is not an asset in itself, but an enabler to connect one to one

Data spelen een steeds belangrijkere rol binnen marketing. Maar een database op zich is niet een bezit waar je veel aan hebt. Het gaat er vooral om hoe je die data gebruikt om relevanter te zijn voor iedere klant of fan. Je wilt ze op het juiste moment en in de juiste omgeving benaderen. Je hebt pas echt wat aan data als het de één op één relatie met de klant of fan versterkt.


4. Marketing has become media

Nu de wereld van mediaconsumptie fragmenteert, moet een merk bijna overal aanwezig zijn om onder de aandacht te blijven van fans en klanten. Met de mobiele en sociale media is het communicatieproces 24 uur per dag aan de gang. De consument is realtime verbonden met tal van informatiebronnen. Alle media in de marketing funnel moeten dus geëxploiteerd worden om succesvolle campagnes te voeren. Marketingcampagnes worden zo geïntegreerde mediacampagnes.


5. Marketing moves from instinct to knowledge

Marketing is een creatief vak en dat zal het ook altijd blijven. Maar harde feiten gaan een steeds grotere spelen in een wereld waarin klanten en fans steeds meer persoonlijke ervaringen zoeken. Om een persoonlijke relatie met fans op te bouwen is kennis over de behoeften van het individu cruciaal. De technologie is inmiddels zover dat het mogelijk is voor merken en organisaties op grote schaal data te verwerken en te personaliseren. De technologie is het probleem niet meer!


6. We are living in the age of now

Alles wat we doen of willen als consument gebeurt in het nu. We doen alles in realtime: zoeken, vragen, antwoorden, etc.. We kunnen direct onze impulsen omzetten in actie. We zijn geconnecteerd en er is geen vertraging meer. Onze mediaconsumptie loopt 24 uur per dag door en groeit nog steeds. Er ontstaan meer onverwachte marketingkansen in deze dynamische omgeving. Juist door een goede voorbereiding en planning is de marketeer in staat om hierop in te spelen.


7. You can’t get people unless you give them something

Merken en organisaties zullen mensen aan zich moeten binden, maar dat krijgen ze niet cadeau. Ze zullen hun fans en klanten echt iets bijzonders aan moeten bieden. Daarom investeren merken steeds meer in bijzondere content. Traditionele productreclame wordt vervangen door story telling. Dat is spannender en interessanter. ‘Great’ content is voor merken een ruilmiddel om een loyale en betrokken groep klanten en fans op te bouwen.


8. The level of personalization increases, the cost of delivering a personal experience decreases

Met de toename van digitale media is de wereld complexer geworden. Single channel is multichannel geworden. En in al die kanalen wil de klant worden herkend. Alles draait om een zorgeloze ervaring van de klant met een merk of organisatie. Dat kost inspanning en geld, maar tegelijk zijn de kosten van technologie veel lager geworden. De kosten voor het opslaan informatie zijn een fractie t.o.v. 10 jaar geleden. En het werken met software in de cloud houdt bedrijven up-to-date met de laatste ontwikkelingen. De technologie helpt om klanten en fans een fantastisch gevoel te bezorgen.


9. Millennials are the ‘unplug’ generation

Mobiel en on demand hebben het gedrag van de jonge generatie totaal veranderd. Ze niet meer gebonden aan een vast tijdstip of apparaat voor hun mediaconsumptie. Millennials hebben letterlijk de stekker uit de traditionele media getrokken. Alles wat millennials gebruiken is flexibel: Netflix, Spotify, Snapchat, etc. Daarnaast heeft deze generatie hele nieuwe media categorieën gecreëerd zoals gaming en e-sports. Een merk moet ervoor zorgen dat ze deze generatie niet missen!


10. A brand’s marketing should add as much value as the product itself

Productreclame is bij veel merken en organisaties al vervangen door content marketing en story telling. Het authentieke verhaal van een merk vormt het fundament van de marketingstrategie. Het is de manier om in een online wereld klanten en fans te binden: relevant zijn. Zo worden merken producenten van content, veelal geleverd via hun eigen sociale kanalen. Marketing wordt zo een product op zichzelf. Red Bull heeft op dit terrein de norm gezet. Het maken van mediaproducties is een tweede markt geworden in het business model van Red Bull.


Deze blog is eerder op DigitalEconomics gepubliceerd.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).