Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-12-2015
Auteur: Hans Dominicus

We gooien het geld over de balk

We gooien het geld over de balk
Niets nieuws denkt u misschien. Maar dat betekent dat we er kennelijk aan gewend zijn. Als we geen oplossing weten, leggen we ons erbij neer. Niet dus! Rechte rug houden! Weliswaar komt dit tegenwoordig minder voor, maar het is toch nog een lovenswaardige eigenschap. Vroeger was het meer gemeengoed. Bij links en bij rechts. Van Kok tot Bolkestein.

We klagen dat er geen geld is, maar we stoppen het mogelijk in verkeerde zaken. In het vervangen van verkeersborden, zodat we ergens minuten sneller kunnen komen. In het bouwen van kolencentrales, terwijl we geen enkele internationale afspraak kunnen nakomen. Voor de natuur is niet voldoende geld. Toerisme moet de zorg redden en de landschapskampen worden weer een topper. Er gaat dus nogal wat veranderen…?

Gelukkig wijzigen de ideeën regelmatig, waardoor van goede én kwade zaken weinig terecht komt. Tijdens het recente congres Guests on Earth wezen een aantal vooraanstaande wetenschappers op de mogelijkheden die er wel zijn. Die niet meer geld hoeven te kosten als we het geld wat er is beter gestructureerd en in samenhang investeren. Samen, gericht op het gezamenlijk belang. Dan hoeven we ProRail en NS en de andere vervoerders niet meer samen te voegen, ze moeten alleen een gezamenlijk belang voor ogen hebben. Dat hoeven we geen 300 kilometer snelheid te maken op een stukje spoor van 50 kilometer. Dan is er nog geld voor natuurbehoud en daarmee behoud van recreatiemogelijkheden voor de bevolking.

Nog onvoldoende wordt de werkelijke waarde van de gastvrijheidssector ingezien. Die wordt dus ook niet meegewogen in de besluitvorming. Die ligt niet in eerste instantie in de bestedingen van bezoekers. Die ligt wel in het zorgen voor een prettige leefomgeving; die ligt wel in het creëren van geluksmomenten. Op hun beurt kunnen die aspecten weer zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor allerlei ondernemers en zzp’ers. De gastvrijheidssector kan een directe bijdrage leveren aan gezonder leven en daardoor maatschappelijke kosten verlagen. Of wijkverbetering helpen ondersteunen. Of winkelgebieden aantrekkelijk houden. Allemaal redenen om aan de gastvrijheidssector meer aandacht te schenken en de bredere effecten te benutten. Topsector-effecten zit hem niet altijd in geld, maar ook in maatschappelijke toegevoegde waarde.

Het is bijna kerst en we gaan een nieuw jaar in. Een moment voor goede voornemens. Een moment om het roer om te gooien en beter te letten op wat de effecten zijn van onze voornemens en plannen en hoe we dingen beter met elkaar kunnen verbinden. En dan een rechte rug houden en doorzetten. Zorgen dat onze inspanningen in toerisme en leisure gezamenlijk betere effecten teweeg brengen. Dan kunnen we met hetzelfde geld meer bereiken voor elkaar. Dat zal het verschil kunnen maken. Ik wens u prettige feestdagen en reken op uw rechte rug.
Topics:CELTH

||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.