Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-02-2016
Auteur: Han Verheijden

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…
Laatst was ik bij een congres waarbij de rillingen over mijn lijf liepen. Eén van de key note sprekers vertelde dat anno 2015 alle innovaties exponentieel groeien: elk half jaar verdubbelt de capaciteit van chips in onze elektronische hulpmiddelen, met alle gevolgen van dien. Uw smartphone beschikt inmiddels over meer technologische capaciteit dan alle mega computers van de Apollo-maanraket bij elkaar. En dat tempo gaat alleen maar omhoog. De congresbezoekers moesten zich goed realiseren dat zij dit tempo moeten gaan bijhouden om de concurrentiestrijd (China!) te overleven.

Ik kan niet beoordelen of de technologische ontwikkeling inderdaad zo snel verloopt, maar ik heb wel grote twijfels bij de conclusies die daaruit worden getrokken. Meebewegen met dit soort van snelheden is sowieso voor een mens niet haalbaar, maar het is ook de vraag of dat wenselijk is. Smartphones vernieuwen zich wellicht razendsnel, maar de samenleving doet dat niet. Er is daardoor sprake van overkill: 90% van alle technologische mogelijkheden van smartphone of laptop worden nooit benut.

De samenleving, dat zijn dus de klanten van uw bedrijf, uw personeel en uw leveranciers, snakt juist naar continuïteit, zekerheid en vaste waarden. Met een voortdurende verandering van aanpak en approach bouw je geen krachtig merk op en laat je je afleiden door allerhande snufjes en innovaties, met alle onrust en omschakelingsproblemen van dien. In mijn visie is er in de meeste organisaties behoefte aan een vaste koers met organische groei, gebaseerd op ene gezond stukje routine die o zo belangrijk is voor een hoge arbeidsproductiviteit.

Moet ik dan niets veranderen? Natuurlijk speelt iedere, succesvolle organisatie in op trends in zowel techniek als in samenleving (die overigens nauw met elkaar samenhangen). Maar daarvoor hoef je niet elk half jaar je hele bedrijf te reorganiseren. Bepalende trends duren doorgaans decennia en zijn eenduidig van richting. Zo zijn bijvoorbeeld individualisering en ‘oog voor de eigen gezondheid’ al sinds de jaren zestig in opmars. En dus worden teamsporten als voetbal en korfbal heel langzaam verdrongen door individuele sportbeoefening, zoals fitness, wielrennen en golf. Daarbinnen zijn er hypes, maar die bepalen het beeld alleen op korte termijn. Windsurfen, skeeleren, nordic walking passen weliswaar in de trend, maar hun levenscyclus is ultra kort. Intelligente ondernemers investeren wel in trends, maar laten de hypes aan zich voorbij gaan, tenzij dat weinig kost en tactisch uitkomt.

En zo moet je in mijn visie ook kijken naar techniek. Natuurlijk zijn er megatrends: apparatuur wordt steeds lichter, kleiner en goedkoper. Digitalisering is onmiskenbaar in opmars en blijft dat ook doen. Dus is het voor iedereen zaak om te investeren in internet. Zowel commercieel (webwinkels) als organisatorisch (via het internet of things). Maar laat je niet elke dag betoveren door allerhande nieuwigheidjes die niet alleen heel veel geld kosten, maar ook de vaart uit uw onderneming kunnen halen. Wat was het nut van touchscreens op laptops, hoeveel geld hebben al die analoge telefooncentrales wel niet gekost, ze liggen allemaal op de vuilnisbelt. En is de nieuwe iPhone 6 echt zoveel beter dan de iPhone 5?

Te veel tempo werkt vaak tegen u, want als uw klanten en medewerkers net gewend zijn aan een bepaald format, wordt dat veranderd omdat er weer iets nieuws is bedacht. Als u uw rendement wilt handhaven, gebruik dan je verstand en doe een beetje rustig aan alsjeblieft...
Trefwoorden: innovatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    14/04/25
    Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
    Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
    14/04/25
    Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
    Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    130 km per uur op drie snelwegen
    Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
    Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
    11/04/25
    ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
    De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
    Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Meiden duiken in techniek KLM
    KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
    10/04/25
    Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
    De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.