Expertmeeting Retailtainment – Retail kiest belevingspositie

Expertmeeting Retailtainment – Retail kiest belevingspositie

10 MAART 2020

EXPERTMEETING RETAILTAINMENT

DOLORIS TILBURG

Op dinsdag 10 maart 2020 houden PleisureWorld NRIT en B@S Retail Consultants Brood@Spelen hun Expertmeeting Retailtainment – Retail kiest belevingspositie..

Deze dag brengt de netwerken samen van retail, vastgoed en leisure.

Locatie is het spannende Doloris – Rooftop en Meta Maze in Tilburg.


WAAR RETAIL EN LEISURE ELKAAR ONTMOETEN

Retail kiest belevingspositie

Binnensteden, winkelcentra en shopping malls vechten om het hart van de consument te veroveren. Het lukt niet meer alleen op prijs en nog meer korting. Entertainment en evenementen spelen steeds vaker een rol. Bundeling van krachten en het versterken van locaties vragen om een regisseur. De merkwaarde van winkelformules met veel aandacht voor de gast en zijn emotionele gevoel bij een winkel, groeit. Dat samenspel lukt juist goed in het netwerk van vastgoed, leisure en retail.

 

Tilburg: grootste binnenstedelijke verandering van Nederland

Natuurlijk kijken we tijdens deze Expertmeeting Retailtainment naar de ontwikkelingen in Tilburg zelf. Het winkelhart met de Emmapassage wordt volledig anders. Dit is de grootste binnenstedelijke verandering in Nederland op dit moment. Het is een unieke situatie voor de Brabantse stad. Veel vertegenwoordigers van andere steden met een gelijke omvang willen graag weten hoe Tilburg dat voor elkaar krijgt. En wat de kansen zijn voor retail en een levendige binnenstad.


 


Doloris The Meta Maze : beleef kunst op een andere manier 

Tijdens de Expertmeeting krijg je als deelnemer uiteraard een tour door Doloris en bezoek je The Meta Maze : het doolhof van wonderlijke en artistieke werelden. Verwondering en bewondering volgen elkaar in rap tempo op.

 

Programma met sprekers uit binnen- en buitenland

Naast Nederlandse specialisten in de ontwikkeling van nieuwe combinaties van retail en leisure in Nederlandse winkelcentra en binnensteden hebben we ook prominente sprekers met voorbeelden uit het buitenland. Ook daarbij wordt sterk gekeken naar wat entertainment doet voor de prestatie van een locatie, tot en met het rendement aan de vloer aan toe.

 

12.30 Inloop met broodjes, koffie, thee en wat lekkers

 

13.20 Opening door Paul Rodenburg (B@S|Brood@Spelen) en Hans van Leeuwen (PleisureworldNRIT)

 

13.30 Therese Mol (projectmanager gebiedsontwikkeling  gemeente Tilburg), Marc Meeuwis (directeur City Marketing Tilburg) en Stefan van Aarle (Voorzitter Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg) nemen u in vogelvlucht mee langs de retail en entertainment hoogtepunten van Tilburg, nu en in de toekomst en hoe dat in de promotie van de stad wordt ingezet.

 

14.00 Margreet Rijnsburger (Asset Manager Wereldhave) en Marleen de Groot (Leasing Manager Wereldhave) vertellen over de visie van Wereldhave op winkelcentra en binnensteden. Ze zoomen in op de Emmapassage in Tilburg. Hier is de verbouwing in volle gang en zijn de eerste resultaten al zichtbaar. U krijgt een sneak preview hoe het gaat worden!

 

14.20 Bart Dohmen (CEO Unlimited Snow, TDAC) ontwikkelt sneeuwattracties en adviseert investeerders, overheden en operators op het gebied van gastbeleving en de daar aan gekoppelde business plannen. Hij denkt vanuit de emotie van de gast en verbaast zich hoe vaak deze essentiële en eenvoudige denkwijze niet als basis staat in de ontwikkeling van veel retail en vrijetijdsontwikkelingen

 

14.40 Joeri Holsheimer (Operation Pandora) over de volgende stap in de evolutie van escape rooms.

 

15.00 Duncan Phillips (CEO 360 Play UK, presentatie in het Engels) Hoe de Family Entertainment Centra van Play 360 nieuwe attractie en meerwaarde bieden in Britse binnensteden. Philips: "A destination where the adults were not only included in the experience but encouraged to play hands on with the children as he likes to himself."

 

15.20 Markus Konings (CEO Sandenburg Concept Creation en DST – het experience bureau) vertelt over het ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van brand experiences en klantbelevenis concepten voor retail, foodservice en mixed-use omgevingen. Best practises zijn VodafoneZiggo Experience Centre, Tony Chocolonely’s Super Store, Eazie, Hive – Unilever’s Foods Innovation Centre. Ook presenteert hij over de perfecte mix van horeca, retail en leisure in binnenstedelijke hotspots als Haagsche Bluf en Willemsoord in Den Helder.

 

15.40 Joep van Gorp (bedenker en mede-eigenaar van Doloris Rooftop en Meta Maze) vertelt over het vier jaar ontwikkelen en in 2019 geopende Doloris. Het surrealistische kunstdoolhof en de immense rooftopbar hebben zich sindsdien ontpopt tot één van de absolute hotspots van de stad Tilburg.

 

16.00 Afsluiting van de middag

 

16.15 Netwerkborrel in de Rooftop en als deelnemer van de Expertmeeting Retailtainment krijg je uiteraard de mogelijkheid om de Meta Maze in te gaan en dit helemaal zelf te beleven.


 

Wie treft u op de expertmeeting?

Met deze bijeenkomst verbinden wij onze netwerken in retail en leisure. De bijeenkomst is interessant voor overheid én bedrijfsleven. Het betreft bestuurders en medewerkers van rijk, provincies en gemeenten (Economische Zaken en Ruimtelijke Ontwikkeling). Er is belangstelling van retailers (GWB, franchise, MKB) en retailvastgoed (investeerders en eigenaren winkels en winkelcentra, projectontwikkelaars, management en beheerders, makelaars).
Voor leisure en entertainment richt de bijeenkomst zich op investeerders, eigenaren en exploitanten van attractieparken, musea, dierentuinen, family entertainment centers en indoor speeltuinen. Vanuit beide groepen zijn belangenvertegenwoordigers en intermediairs, onderzoekers en adviseurs uitgenodigd. In 2019 waren ook meerdere citymarketeers aanwezig.


Met nu inmiddels ruim 60 aanmeldingen (dd 17 februari) van o.a.

Bouwinvest Real Estate Investors

B@S Retail Consultants

Breda University of Applied Sciences

Brood@Spelen

Citymanagement Roermond

Citymarketing Tilburg

Cox & Co

Doloris Rooftop & Meta Maze

DPA Associates

Facilicom

FPW Eindhoven b.v.

Gemeente Apeldoorn

Gemeente Deventer

Gemeente Enschede

Gemeente Heerlen

Gemeente Lelystad

Gemeente Oosterhout

Gemeente Tilburg

Gemeente Valkenburg

HB Capital

MK Illumination Holland

Kadaster

Mountare

MtoBUILD

NRIT Media

Operation Pandora

Play360 UK

Pleisureworld

Pretwerk

Prince Projecten

Rabobank

RetailGenoten

Savills Investment Management B.V.

Stad Hasselt

SCN Shopping Centre News

Simons Consultancy

Stadskracht

Syntrus Achmea Real Estate & Finance

TDAC International BV

Trigion

Unlimited Leisure BV

Van der Vorm Vastgoed Groep

Van Wamelen Vastgoed & Retail Advies

Vekoma Rides Manufacturing BV

Wereldhave Management Nederland B.V.

WF Marketingcommunicatie & Promotiemanagement

Yalp

Het Zichtbaarheidsbureau

 

Organisatie Retailtainment 2020

Deze Expertmeeting Retailtainment is een gezamenlijke productie van PleisureWorld NRIT en Brood@Spelen. Paul Rodenburg is onderzoeker & adviseur retail, retailcentra en binnensteden bij B@S Retail Consultants Brood@Spelen. Hans van Leeuwen is trendwatcher, adviseur & conceptontwikkelaar in recreatie & toerisme bij PleisureWorld NRIT.


Praktische informatie

Datum: dinsdag 10 maart 2020
Locatie: Doloris – Rooftop en Meta Maze Tilburg
Kosten: € 195,- per persoon, exclusief BTW.
 
 
Met deze bijeenkomst verbinden wij onze netwerken in retail en leisure. Komt u ook?
 

Organisatie Retailtainment 2020

De expertmeeting Retailtainment - Retail kies belevingspositie is een gezamenlijke productie van PleisureWorld NRIT en Paul Rodenburg.
Paul Rodenburg is onderzoeker & adviseur retail en retailcentra bij B@S Retail Consultants Brood@Spelen.
Hans van Leeuwen is trendwatcher, adviseur & conceptontwikkelaar in recreatie & toerisme bij PleisureWorld NRIT. 


"Aantal trends ontploft. Hier moet je bij zijn"

Hans van Leeuwen over de Expertmeeting Retailtainment op 10 maart 2020: "Het aantal trends voor retail ontploft op dit moment. Er gebeurt zoveel. We zien zoveel ontwikkelingen die van waarde zijn voor leisure en retail. Daarom halen we er ook sprekers met ervaring uit het buitenland erbij. We laten graag businesscases zien die ook het retaillandschap van Nederland veranderen. Retaillocaties en samenwerkingen moeten meer positie kiezen in beleving en entertainment. Ik weet zeker dat we met het programma waar we nu aan werken het succes van het afgelopen jaar van de Expertmeeting Retailtainment (met meer dan 100 gasten, in The Wall Utrecht) verbeteren.”


"In retail en retailcentra draait het om attractie en transactie”


Om de consument te blijven boeien ziet Paul Rodenburg dat retailers, horeca, winkelcentra en binnensteden steeds meer entertainment aanbieden. Het integreren van retail en entertainment noemen we retailtainment. Het is "the next big thing in retailing” en dé reddingsboei voor het funshoppen. Het integreren van entertainment maakt de retailbeleving rijker en zorgt voor meer transactie. Attractieve belevingsvolle retail is ook nodig als tegengif op de verleidingen van internetwinkelen. Voor de leisuresector is retailtainment een goede kans om de positie in winkelcentra en binnensteden te vergroten. Retailtainment is dus voor alle in retailcentra en binnensteden betrokken partijen een grote opgave waar we op 10 maart 2020 op de expertmeeting vanuit diverse invalshoeken graag de nodige handvatten voor aanreiken.