Half miljoen bezoekers voor Uitmarkt
De 36ste editie van de Uitmarkt trok dit jaar meer dan een half miljoen bezoekers naar het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. Deze bezoekers hebben kunnen genieten van zo’n 355 verschillende gratis toegankelijke optredens op 30 podia en van presentaties van zo’n 200 culturele instellingen. Voor boeken en schrijvers kon de Uitmarktbezoeker dit jaar terecht op Manuscripta, voor het eerst onderdeel van de Uitmarkt. De sfeer was uitermate goed door het zomerse weer.
Nieuw talent en samenwerking
De Uitmarkt stond dit jaar in het teken van nieuw talent. Een speciale broedplaats aan de rand van het Uitmarkt-terrein bood jonge makers een open podium. Verschillende culturele instellingen kozen er dit jaar voor zich gezamenlijk te presenteren. Waaronder de Museumpleininstellingen (Van Gogh Museum, Het Koninklijk Concertgebouw, Rijksmuseum en Stedelijk Museum) en de instellingen in de Amsterdamse Plantagebuurt (o.a. Joods Historisch Museum, Hermitage Amsterdam en De Appel).
Crowdfunding
De campagne Cultuur, Daar Geef Je Om bood Uitmarktbezoekers hulp bij het ontdekken hoe zij hun steentje kunnen bijdragen aan hun favoriete theatergroep, museum, festival of andere culturele organisatie. Crowdfundingplatform Voordekunst had een eigen stand met daarin een podium waar jonge theatermakers optraden en via een pinapparaat geld ophaalden bij het aanwezige publiek.
Over Uitmarkt
De Uitmarkt wordt in opdracht van Stichting Uitmarkt georganiseerd door De Vries Producties. Stichting Amsterdam Marketing verzorgt de marketing, redactie en publiciteit van en informatievoorziening over de Uitmarkt. De Uitmarkt heeft als doel: het bevorderen van cultuurparticipatie door een zo breed mogelijk publiek te laten kennismaken met het rijke en gevarieerde aanbod voor het komende seizoen. De doelgroep bestaat uit (potentieel) cultureel geïnteresseerden uit heel Nederland.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, theater