Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Half miljoen bezoekers voor Uitmarkt

Half miljoen bezoekers voor Uitmarkt
De 36ste editie van de Uitmarkt trok dit jaar meer dan een half miljoen bezoekers naar het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. Deze bezoekers hebben kunnen genieten van zo’n 355 verschillende gratis toegankelijke optredens op 30 podia en van presentaties van zo’n 200 culturele instellingen. Voor boeken en schrijvers kon de Uitmarktbezoeker dit jaar terecht op Manuscripta, voor het eerst onderdeel van de Uitmarkt. De sfeer was uitermate goed door het zomerse weer.

Nieuw talent en samenwerking
De Uitmarkt stond dit jaar in het teken van nieuw talent. Een speciale broedplaats aan de rand van het Uitmarkt-terrein bood jonge makers een open podium. Verschillende culturele instellingen kozen er dit jaar voor zich gezamenlijk te presenteren. Waaronder de Museumpleininstellingen (Van Gogh Museum, Het Koninklijk Concertgebouw, Rijksmuseum en Stedelijk Museum) en de instellingen in de Amsterdamse Plantagebuurt (o.a. Joods Historisch Museum, Hermitage Amsterdam en De Appel).

Crowdfunding
De campagne Cultuur, Daar Geef Je Om bood Uitmarktbezoekers hulp bij het ontdekken hoe zij hun steentje kunnen bijdragen aan hun favoriete theatergroep, museum, festival of andere culturele organisatie. Crowdfundingplatform Voordekunst had een eigen stand met daarin een podium waar jonge theatermakers optraden en via een pinapparaat geld ophaalden bij het aanwezige publiek.

Over Uitmarkt
De Uitmarkt wordt in opdracht van Stichting Uitmarkt georganiseerd door De Vries Producties. Stichting Amsterdam Marketing verzorgt de marketing, redactie en publiciteit van en informatievoorziening over de Uitmarkt. De Uitmarkt heeft als doel: het bevorderen van cultuurparticipatie door een zo breed mogelijk publiek te laten kennismaken met het rijke en gevarieerde aanbod voor het komende seizoen. De doelgroep bestaat uit (potentieel) cultureel geïnteresseerden uit heel Nederland.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, theater

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.