Toeristische organisaties in Rivierengebied richten coöperatie op
Woensdag 28 augustus tekenden acht
betrokken partijen, waaronder Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost,
een intentieverklaring voor de oprichting van de coöperatie Sterke
Watermerken, een zogenaamd 'nieuwe generatie coöperatie'.
De samenwerking
Door samen te werken willen de leden van de coöperatie de toeristische aantrekkingskracht van het rivierengebied vergroten. Het betreft grofweg het gebied van Dordrecht en Kinderdijk tot Beesd en Zaltbommel. De intentieverklaring is ondertekend door Stichting Museum Slot Loevestein, Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt, Stichting Werelderfgoed Kinderdijk, Biesboschmuseum, Nationaal Park de Biesbosch, Nationaal Baggermuseum en Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost. Iemke Bruseker (Regionale Ontwikkelmaatschap Toerisme) en Burgemeester Coert van Ee (vice-voorzitter regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden) waren aanwezig namens de betrokken gemeentes om aan te geven dat zij het initiatief van harte ondersteunen.
Marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering
De samenwerking spitst zich met name toe op marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering. Naast kostenbesparingen door activiteiten te bundelen hopen de partijen meer toeristen naar de regio te trekken en ze vooral langer in het gebied te houden, bijvoorbeeld door aantrekkelijke arrangementen te bieden.
Nieuwe generatie coöperatie
De samenwerking is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijkheden om het toerisme in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden een impuls te geven, dat onder leiding van Prof. Dr. Ir. Gert van Dijk van Nyenrode Business Universiteit is uitgevoerd. Kenmerkend voor een nieuwe generatie coöperatie is het betrekken van ondernemers, investeerders en publieke organisaties. Van de leden wordt een nauwe functionele betrokkenheid verwacht bij de activiteiten van de coöperatie en het toezicht daarop. De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, een samenwerkingsverband van zes gemeenten, ondersteunt het initiatief van harte.
Coöperatief ondernemerschap en de Rabobank
De betrokkenheid van de Rabobank past bij haar streven om het lokale coöperatieve ondernemerschap te faciliteren. De Rabobank is ook mede-initiatiefnemer van de Kamer van de Coöperatie, het startpunt voor het coöperatieve businessmodel. Bij dit adviesloket kunnen bedrijven terecht voor informatie en begeleiding bij het opzetten van een coöperatie.
Topics:Beleid
Trefwoorden: samenwerking, gebiedsmarketing