Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Is er toekomst voor attractieparken?

European Tourism Futures Institute van Stenden doet onderzoek

Is er toekomst voor attractieparken?
Attractieparken waar dieren de hoofdrol spelen hebben de komende jaren de grootste kans op veel dagbezoekers. Er moet hierbij niet alleen worden gedacht aan de bekende dierentuinen, safariparken en bijvoorbeeld dolfinaria, maar ook aan nieuwe concepten met dieren. Het gaat de bezoekers daarbij vooral om ontspanning. Educatie en informatie vinden zij minder van belang. Ook parken waar cultuur een belangrijke rol speelt, gaan een goede toekomst tegemoet. Dat blijkt uit onderzoek van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van Stenden naar de toekomst van attractieparken. De onderzoekers hebben ten behoeve van deze studie eerder dit jaar een representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd.


Dynamische markt

De dynamiek in de markt van dagattracties is voor het ETFI de reden geweest een op de toekomst gerichte studie naar de ontwikkelingsmogelijkheden van (Nederlandse) attractieparken uit te voeren. Naast de groei van het aantal attractieparken, is de variatie tussen en binnen deze parken sterk toegenomen. De marktomstandigheden zorgen ervoor dat de attractiewaarde vaak van korte duur is en parken regelmatig fors moeten investeren om de bezoekers te kunnen blijven interesseren. Daarnaast geeft het management van een aantal parken in Nederland en daarbuiten aan dat het vooral de vergrijzing en de afnemende hoeveelheid vrije tijd zijn die voor de grootste onzekerheid zorgen bij de te maken keuzes hoe bezoekers te blijven interesseren.


Scenariostudie

Met behulp van een voor Nederland unieke scenariostudie heeft het ETFI van Stenden de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van attractieparken in kaart gebracht. In het onderzoek stonden toekomstige bezoekmotieven van consumenten centraal. Daarnaast werd er ook ingegaan op de te verwachten groepssamenstelling, de gewenste kenmerken van de parken, onderwerpen en wijze van presenteren, de behoefte aan verblijfsaccommodatie en activiteiten in de omgeving die consumenten met een bezoek zouden willen combineren.


Ook interesse voor cultuurparken

Een opvallende conclusie uit het consumentenonderzoek is ook dat er de komende jaren nog een behoorlijke interesse is voor attractieparken waarin het thema cultuur een centrale plaats inneemt. Daarbij kan gedacht worden aan musea, galeries, theaters en nieuwe rond cultuur te ontwikkelen complexen. Op basis van het onderzoek heeft het ETFI een viertal scenario’s opgesteld welke attractieparken kunnen helpen bij hun oriëntatie op de toekomst. Voor individuele parken kan ETFI specifieke scenario’s ontwikkelen waarmee (nieuw) beleid kan worden getoetst of ontwikkeld.


Club van elf

Tijdens de jubileumviering van de Club van elf op maandag 2 september in De Efteling werden een aantal van de resultaten van het onderzoek van ETFI gepresenteerd.


Scenarioplanning

Meer weten over scenarioplanning? Kijk dan hier naar het filmpje.


Trefwoorden: attractieparken, toekomstverkenningen, scenarios

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...