Hotelprijzen stijgen weer
Is de recessie in de reisindustrie op zijn einde? De
hotelprijzen stijgen op diverse continenten. In Nederland daalde de gemiddelde
hotelprijs.
2% omhoog
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer
wereldwijd gestegen met 2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden,
zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De relatief kleine
stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De
gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar
voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.
Sinds de start van de HPI in 2004, waarbij de beginwaarde werd vastgesteld op 100, registreert de HPI de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.
Latijns-Amerika 7%
De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7% het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3% en 5%.
In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers, met name in West-Australië, en voor een zwakkere groei van de hotelprijs van 1%. Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter, met een stijging van 1%.
Roche: "Crisis nog niet helemaal voorbij”
David Roche, President Hotels.com, zegt: "Het lijdt geen twijfel dat de
Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische
teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de
eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar
nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden
geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen
laten weer gezonde stijgingen zien.”
Azië daalt
Azië was met een daling van 2% de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het uitgaande reisverkeer vanuit China werd echter nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en bleef toenemen.
Invloed van groei Chinees toerisme
"Een ander fenomeen dat van invloed is op de wereldwijde hotelprijzen is de
grote en snelle toename van het aantal Chinese internationale reizigers”, zegt
David Roche. "Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel
’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83
miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme
Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers
102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer
dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en
de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel
jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het
buitenland te reizen.”
In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld €121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€127). Amsterdam bleef met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2%, de bestemming in Nederland waar reizigers het meest betaalden, gevolgd door Maastricht (€113) en Den Haag (€106).