Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Hotelprijzen stijgen weer

Hotelprijzen stijgen weer

Is de recessie in de reisindustrie op zijn einde? De hotelprijzen stijgen op diverse continenten. In Nederland daalde de gemiddelde hotelprijs.

2% omhoog
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer wereldwijd gestegen met 2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De relatief kleine stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.


Sinds de start van de HPI in 2004, waarbij de beginwaarde werd vastgesteld op 100, registreert de HPI de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.


Latijns-Amerika 7%

De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7% het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3% en 5%.


In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers, met name in West-Australië, en voor een zwakkere groei van de hotelprijs van 1%. Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter, met een stijging van 1%.


Roche: "Crisis nog niet helemaal voorbij”
David Roche, President Hotels.com, zegt: "Het lijdt geen twijfel dat de Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen laten weer gezonde stijgingen zien.”


Azië daalt

Azië was met een daling van 2% de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het uitgaande reisverkeer vanuit China werd echter nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en bleef toenemen.


Invloed van groei Chinees toerisme
"Een ander fenomeen dat van invloed is op de wereldwijde hotelprijzen is de grote en snelle toename van het aantal Chinese internationale reizigers”, zegt David Roche. "Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel ’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83 miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers 102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het buitenland te reizen.”


Maar in Nederland een daling
In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld €121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€127). Amsterdam bleef met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2%, de bestemming in Nederland waar reizigers het meest betaalden, gevolgd door Maastricht (€113) en Den Haag (€106).
Trefwoorden: hotel, hotelprijzen, hotelovernachting, gemiddelde kamerprijs, hotels.com, hpi

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.