Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Hotelprijzen stijgen weer

Hotelprijzen stijgen weer

Is de recessie in de reisindustrie op zijn einde? De hotelprijzen stijgen op diverse continenten. In Nederland daalde de gemiddelde hotelprijs.

2% omhoog
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer wereldwijd gestegen met 2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De relatief kleine stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.


Sinds de start van de HPI in 2004, waarbij de beginwaarde werd vastgesteld op 100, registreert de HPI de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.


Latijns-Amerika 7%

De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7% het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3% en 5%.


In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers, met name in West-Australië, en voor een zwakkere groei van de hotelprijs van 1%. Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter, met een stijging van 1%.


Roche: "Crisis nog niet helemaal voorbij”
David Roche, President Hotels.com, zegt: "Het lijdt geen twijfel dat de Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen laten weer gezonde stijgingen zien.”


Azië daalt

Azië was met een daling van 2% de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het uitgaande reisverkeer vanuit China werd echter nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en bleef toenemen.


Invloed van groei Chinees toerisme
"Een ander fenomeen dat van invloed is op de wereldwijde hotelprijzen is de grote en snelle toename van het aantal Chinese internationale reizigers”, zegt David Roche. "Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel ’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83 miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers 102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het buitenland te reizen.”


Maar in Nederland een daling
In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld €121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€127). Amsterdam bleef met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2%, de bestemming in Nederland waar reizigers het meest betaalden, gevolgd door Maastricht (€113) en Den Haag (€106).
Trefwoorden: hotel, hotelprijzen, hotelovernachting, gemiddelde kamerprijs, hotels.com, hpi

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.