Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels
Meer dan de helft van de Nederlands hoteliers geeft aan dat in het eerste halfjaar een lagere omzet gerealiseerd dan vooraf werd verwacht. Vooral de gemiddelde kamerprijs blijft achter bij de verwachtingen. Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Dit blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van adviesbureau Horwath HTL.

Omzetdaling in het eerste halfjaar
Hoteliers hadden in het eerste halfjaar van 2013 te kampen met neergaande resultaten. Na een eerdere daling in 2012 gaf bijna 51% van de hoteliers aan over de eerste zes maanden opnieuw lagere bezettingsgraden te hebben behaald. Circa 7% behaalde een gelijke bezettingsgraad, terwijl 42% aangaf hogere bezettingsgraden te hebben behaald. Gemiddeld is de bezetting met 1,7% gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Daarnaast gaf bijna 70% aan dat de gemiddelde kamerprijs was gedaald, terwijl slechts 22% een stijging van de kamerprijs had gerealiseerd. Hierdoor signaleerde 63% een daling van de totale omzet, tegenover 30% met een omzetstijging. Gemiddeld daalde de gemiddelde kamerprijs met bijna 4%, en de totale omzet met ruim 3%.

Tegenvallende resultaten door aanhoudende crisis
De aanhoudende economische crisis heeft een sterkere impact gehad op de hotelmarkt dan vooraf verwacht. Begin dit jaar verwachtte nog meer dan 53% van de hoteliers een stijging in de bezettingsgraad te kunnen behalen, terwijl 47% ook rekening hield met een stijging van de kamerprijs en 54% met een stijging van de totale omzet. Inmiddels geeft 48% van de hoteliers aan dat de bezettingsgraad is achtergebleven bij de verwachtingen. De ontwikkeling van de gemiddelde kamerprijs wordt door 64% als teleurstellend gezien, terwijl ook de ontwikkeling van de totale omzet voor 62% van de hoteliers tegenviel.

Pessimistisch over marktontwikkelingen in tweede halfjaar
Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Waar slechts 29% van de hoteliers verwacht dat de gemiddelde bezetting van de hotelmarkt in het tweede halfjaar zal stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2012, houdt 37% rekening met een daling. Daarnaast verwacht 52% dat de gemiddelde kamerprijs ook in het tweede halfjaar zal dalen. Hierdoor zal volgens 48% ook de totale omzet in het tweede halfjaar lager uitvallen. Een stijging van de kamerprijzen of totale omzetten wordt slechts door respectievelijk 16% en 24% van de hoteliers voorzien.

Hoteliers positiever over eigen kansen
Over de eigen hotelprestaties zijn de hoteliers iets optimistischer dan over de hotelmarkt als geheel. Ten aanzien van de eigen hotelresultaten verwacht 39% nog wel een stijging van de bezettingsgraad, maar houdt 42% rekening met een daling. De verwachtingen ten aanzien van de gemiddelde kamerprijzen zijn nog negatiever: 55% van de hoteliers verwacht een lagere kamerprijs te zullen realiseren, waarbij 29% rekent op een daling van meer dan 5%. Uiteindelijk verwacht 49% van de hoteliers dat de omzet over het tweede halfjaar van 2013 lager zal zijn dan in 2012, terwijl slechts 34% verwacht een omzetstijging te zullen realiseren. Gemiddeld wordt verwacht dat de totale omzet met 2,0% zal dalen.

Nederlandse hoteliers pessimistischer dan Europese collega's
De index voor het Nederlandse hotelsentiment, dat op basis van de verwachte resultaten kan worden berekend, is gedaald van +6 in het begin van 2013 naar -18 nu. In februari 2011, toen de hotelmarkt midden in het herstel zat, was het sentiment nog +51. De Nederlandse hoteliers blijven aanzienlijk pessimistischer dan de meeste Europese collega’s. Gemiddeld is het sentiment in Europa ook negatief, maar met een score van -1 valt het pessimisme relatief mee. Het meest positief zijn de verwachtingen in Rusland (+50), Ierland (+33) en België (+24). De hoteliers in deze landen verwachten in de tweede helft van 2013 beter te presteren dan in 2012. Het meest negatief zijn de verwachtingen in Frankrijk, met een score van -32 en Italië met een score van -24. Wereldwijde is het optimisme over de komende maanden het grootst in Afrika/Midden Oosten (+44) en Amerika (+20). Ook Azië is nog net positief, met een score van +1. Per saldo is het wereldwijde hotelsentiment hierdoor licht positief, met een score van +4.

Tabel 1: Ontwikkeling sentiment naar regio

Sentiment Score

Begin 2011

Midden 2011

Begin 2012

Midden 2012

Begin 2013

Midden

2013

Nederland

51

43

19

-26

6

-18

België & Luxemburg

47

42

23

-9

-4

24

Benelux

50

43

19

-23

5

-13

Europa

34

16

14

-8

5

1

Amerika

37

9

17

28

50

20

Azië

52

22

37

10

14

1

Afrika

/ Midden Oosten

9

-6

41

29

59

44

Wereldwijd

42

16

24

1

15

4


Topics:Horeca
Trefwoorden: hotels, bezetting, prijzen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...