Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme
Marketingbudget met 50% omhoog
Bonaire gaat in Europa nadrukkelijker aan de weg timmeren.
Het marketingbudget dat het eiland beschikbaar heeft om de Europese markt te bewerken
is met 50% uitgebreid. Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden.
Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen.
Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Dat
werd gisteren bekend gemaakt op ‘De Smaak van Bonaire’. Elke twee jaar organiseert het Bonaire
Toeristenbureau in samenwerking met Stinapa (natuurorganisatie op het eiland)
en Bonhata (toeristisch bedrijfsleven) dit evenement waar de banden worden aangehaald
met de belangrijkste relaties in Nederland.
Veel trouwe bezoekers
De inkomsten uit toerisme zijn voor Bonaire van groot belang, zeventig tot tachtig procent van
de inkomsten komen uit de toeristische sector. Jaarlijks bezoeken zo’n 70.000 verblijfstoeristen
Bonaire waarvan er 35.000 uit Europa komen. De meeste Europese toeristen komen
uit Nederland (25.000). Toeristen uit Europa verblijven gemiddeld twee weken. Het
eiland kent een hoog percentage (40%) repeaters. Het aanbod bestaat uit hotels,
appartementen en relatief veel huizenverhuur. In totaal telt het eiland 1.500 hotelbedden.
Naast verblijfstoeristen is ook de cruisemarkt belangrijk voor het eiland.
Jaarlijks bezoeken 150.000 passagiers van cruiseschepen het eiland.
Bonaire wil meer zijn
dan excellente duikbestemming
Bonaire is vooral bekend als excellente duikbestemming maar ook voor
rustzoekers en soft adventure activiteiten (windsurfen, snorkelen, hiking.
biking) is het eiland uitermate geschikt. Voor duikers is het eiland bijzonder
omdat ook vanaf het strand kan worden gedoken.
Slim omgaan met
marketingbudget
Ook met het extra marketingbudget moet Bonaire slim opereren en is er geen
ruimte voor grote massamediacampagnes. Samen met Basis Communicatie in Haarlem laat
het Verkeersbureau Bonaire vooral anderen het verhaal van Bonaire vertellen. Daarvoor
worden ambassadeurs, de reisbranche en de duikwereld ingezet. Een aanpak die
ook nog eens prima past bij het bescheiden karakter van de Bonairiaan.
Eiland wil geen
massabestemming worden
Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome,
rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest
nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Op termijn is er ruimte
voor maximaal 100.000 verblijfs- en 200.000
cruisetoeristen. Dat geitenboerin Aletta op dit moment in het populaire tv
programma Boer zoekt vrouw volop in de belangstelling staat er natuurlijk een
grote meevaller. Daarnaast is zij een goed voorbeeld van het duurzame beleid
dat het eiland voorstaat. Geitenboeren kunnen een belangrijke rol spelen in het
terugdringen van de erosie. Door de vele loslopende geiten erodeert het eiland
bovenmatig. Daarnaast wil Bonaire werk maken van herbebossing, het opwekken van
duurzame energie en het beschermen van het koraal. Problemen zijn er natuurlijk
ook. Door de crisis staat de upgrading van het aanbod onder druk waarbij
tegelijkertijd het verwachtingspatroon van de klant almaar toeneemt.
Cultuur ontsloten
Tijdens de ‘Smaak van Bonaire’ werd eveneens het startsein gegeven voor Archivo Boneiru. Dit digitale platform ontsluit de Bonairiaanse cultuur in woord en beeld. Onder leiding van Boi Antoin, als cultuur historicus van Bonaire zijn en worden duizenden foto’s gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld. Ook film- en geluidsopnamen komen op het platform beschikbaar. Wie naar www.archivoboneiru.com surft, krijgt in een oogopslag vele decennia Bonairiaanse cultuur voorgeschoteld. "Een blik naar het verleden als inspiratie voor de toekomst.”