Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme

Marketingbudget met 50% omhoog

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme
Foto Laura Offerman voor TCB

Bonaire gaat in Europa nadrukkelijker aan de weg timmeren. Het marketingbudget dat het eiland beschikbaar heeft om de Europese markt te bewerken is met 50% uitgebreid. Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Dat werd gisteren bekend gemaakt op ‘De Smaak van Bonaire’. Elke twee jaar organiseert het Bonaire Toeristenbureau in samenwerking met Stinapa (natuurorganisatie op het eiland) en Bonhata (toeristisch bedrijfsleven) dit evenement waar de banden worden aangehaald met de belangrijkste relaties in Nederland.


Veel trouwe bezoekers
De inkomsten uit toerisme zijn voor Bonaire van groot belang, zeventig tot tachtig procent van de inkomsten komen uit de toeristische sector. Jaarlijks bezoeken zo’n 70.000 verblijfstoeristen Bonaire waarvan er 35.000 uit Europa komen. De meeste Europese toeristen komen uit Nederland (25.000). Toeristen uit Europa verblijven gemiddeld twee weken. Het eiland kent een hoog percentage (40%) repeaters. Het aanbod bestaat uit hotels, appartementen en relatief veel huizenverhuur. In totaal telt het eiland 1.500 hotelbedden. Naast verblijfstoeristen is ook de cruisemarkt belangrijk voor het eiland. Jaarlijks bezoeken 150.000 passagiers van cruiseschepen het eiland.


Bonaire wil meer zijn dan excellente duikbestemming
Bonaire is vooral bekend als excellente duikbestemming maar ook voor rustzoekers en soft adventure activiteiten (windsurfen, snorkelen, hiking. biking) is het eiland uitermate geschikt. Voor duikers is het eiland bijzonder omdat ook vanaf het strand kan worden gedoken.


Slim omgaan met marketingbudget
Ook met het extra marketingbudget moet Bonaire slim opereren en is er geen ruimte voor grote massamediacampagnes. Samen met Basis Communicatie in Haarlem laat het Verkeersbureau Bonaire vooral anderen het verhaal van Bonaire vertellen. Daarvoor worden ambassadeurs, de reisbranche en de duikwereld ingezet. Een aanpak die ook nog eens prima past bij het bescheiden karakter van de Bonairiaan.


Eiland wil geen massabestemming worden
Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Op termijn is er ruimte voor maximaal 100.000 verblijfs- en 200.000 cruisetoeristen. Dat geitenboerin Aletta op dit moment in het populaire tv programma Boer zoekt vrouw volop in de belangstelling staat er natuurlijk een grote meevaller. Daarnaast is zij een goed voorbeeld van het duurzame beleid dat het eiland voorstaat. Geitenboeren kunnen een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de erosie. Door de vele loslopende geiten erodeert het eiland bovenmatig. Daarnaast wil Bonaire werk maken van herbebossing, het opwekken van duurzame energie en het beschermen van het koraal. Problemen zijn er natuurlijk ook. Door de crisis staat de upgrading van het aanbod onder druk waarbij tegelijkertijd het verwachtingspatroon van de klant almaar toeneemt.


Cultuur ontsloten

Tijdens de ‘Smaak van Bonaire’ werd eveneens het startsein gegeven voor Archivo Boneiru. Dit digitale platform ontsluit de Bonairiaanse cultuur in woord en beeld. Onder leiding van Boi Antoin, als cultuur historicus van Bonaire zijn en worden duizenden foto’s gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld. Ook film- en geluidsopnamen komen op het platform beschikbaar. Wie naar www.archivoboneiru.com surft, krijgt in een oogopslag vele decennia Bonairiaanse cultuur voorgeschoteld. "Een blik naar het verleden als inspiratie voor de toekomst.”

Trefwoorden: Bonaire, marketing, Bonaire Toeristenbureau, blauwe economie

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...