Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme

Marketingbudget met 50% omhoog

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme
Foto Laura Offerman voor TCB

Bonaire gaat in Europa nadrukkelijker aan de weg timmeren. Het marketingbudget dat het eiland beschikbaar heeft om de Europese markt te bewerken is met 50% uitgebreid. Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Dat werd gisteren bekend gemaakt op ‘De Smaak van Bonaire’. Elke twee jaar organiseert het Bonaire Toeristenbureau in samenwerking met Stinapa (natuurorganisatie op het eiland) en Bonhata (toeristisch bedrijfsleven) dit evenement waar de banden worden aangehaald met de belangrijkste relaties in Nederland.


Veel trouwe bezoekers
De inkomsten uit toerisme zijn voor Bonaire van groot belang, zeventig tot tachtig procent van de inkomsten komen uit de toeristische sector. Jaarlijks bezoeken zo’n 70.000 verblijfstoeristen Bonaire waarvan er 35.000 uit Europa komen. De meeste Europese toeristen komen uit Nederland (25.000). Toeristen uit Europa verblijven gemiddeld twee weken. Het eiland kent een hoog percentage (40%) repeaters. Het aanbod bestaat uit hotels, appartementen en relatief veel huizenverhuur. In totaal telt het eiland 1.500 hotelbedden. Naast verblijfstoeristen is ook de cruisemarkt belangrijk voor het eiland. Jaarlijks bezoeken 150.000 passagiers van cruiseschepen het eiland.


Bonaire wil meer zijn dan excellente duikbestemming
Bonaire is vooral bekend als excellente duikbestemming maar ook voor rustzoekers en soft adventure activiteiten (windsurfen, snorkelen, hiking. biking) is het eiland uitermate geschikt. Voor duikers is het eiland bijzonder omdat ook vanaf het strand kan worden gedoken.


Slim omgaan met marketingbudget
Ook met het extra marketingbudget moet Bonaire slim opereren en is er geen ruimte voor grote massamediacampagnes. Samen met Basis Communicatie in Haarlem laat het Verkeersbureau Bonaire vooral anderen het verhaal van Bonaire vertellen. Daarvoor worden ambassadeurs, de reisbranche en de duikwereld ingezet. Een aanpak die ook nog eens prima past bij het bescheiden karakter van de Bonairiaan.


Eiland wil geen massabestemming worden
Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Op termijn is er ruimte voor maximaal 100.000 verblijfs- en 200.000 cruisetoeristen. Dat geitenboerin Aletta op dit moment in het populaire tv programma Boer zoekt vrouw volop in de belangstelling staat er natuurlijk een grote meevaller. Daarnaast is zij een goed voorbeeld van het duurzame beleid dat het eiland voorstaat. Geitenboeren kunnen een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de erosie. Door de vele loslopende geiten erodeert het eiland bovenmatig. Daarnaast wil Bonaire werk maken van herbebossing, het opwekken van duurzame energie en het beschermen van het koraal. Problemen zijn er natuurlijk ook. Door de crisis staat de upgrading van het aanbod onder druk waarbij tegelijkertijd het verwachtingspatroon van de klant almaar toeneemt.


Cultuur ontsloten

Tijdens de ‘Smaak van Bonaire’ werd eveneens het startsein gegeven voor Archivo Boneiru. Dit digitale platform ontsluit de Bonairiaanse cultuur in woord en beeld. Onder leiding van Boi Antoin, als cultuur historicus van Bonaire zijn en worden duizenden foto’s gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld. Ook film- en geluidsopnamen komen op het platform beschikbaar. Wie naar www.archivoboneiru.com surft, krijgt in een oogopslag vele decennia Bonairiaanse cultuur voorgeschoteld. "Een blik naar het verleden als inspiratie voor de toekomst.”

Trefwoorden: Bonaire, marketing, Bonaire Toeristenbureau, blauwe economie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...