Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten
De inwoners van Noord-Holland voelen zich het meest verbonden met het cultuuraanbod in hun provincie. Het onderzoek laat een divers beeld van cultuur en leisure zien.

In Noord-Brabant en Overijssel is het draagvlak voor het cultuuraanbod het zwakst. Voor Brabanders is bioscoopketen Pathé het sterkste cultuurmerk, in Overijssel het Dickens Festijn. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 14.000 Nederlanders.

Anne Frank Huis en Rijksmuseum zijn de Noord-Hollandse trots
Net als bij eerdere onderzoeken neemt het Anne Frank Huis wederom de eerste plaats in onder de Noord-Hollandse cultuurorganisaties. De waardering voor dit instituut en het gevoel van binding zijn het sterkst ontwikkeld bij het Anne Frank Huis.
Dankzij de succesvolle heropening van het Rijksmuseum is het museum gestegen naar de tweede plaats op de provinciale ranglijst van sterkste cultuurmerken. Carré behoudt zijn sterke positie, ondanks de zware concurrentie in de Amsterdamse theatersector. Het 126 jaar oude theater staat op de derde plaats in Noord-Holland en laat concurrenten als het Concertgebouw en het DeLaMar Theater ver achter zich.

Top 3 sterkste merken Noord-Hollandse cultuursector
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Koninklijk Theater Carré

Minste draagvlak cultuur Noord-Brabant en Overijssel
In Noord-Brabant en Overijssel is het provinciale cultuuraanbod het zwakst. 'Tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector is de koppositie van Pathé. Niet een typisch Brabantse organisatie, maar een nationale bioscoopketen is voor de Brabanders de meest gewaardeerde cultuurinstelling', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'In de provincie Overijssel wordt de top 50 van sterkste cultuurmerken aangevoerd door het Dickens Festijn. Dit stadsfestijn in Deventer heeft een veel zwakkere reputatie dan de koplopers in de andere provincies. Het ontbreekt Overijssel aan een culturele speler waar iedereen trots op is.'

Top 3 sterkste cultuurmerken Noord-Brabant
1. Pathé
2. 013
3. Nationaal Monument Kamp Vught

Top 3 sterkste cultuurmerken Overijssel
1. Dickens Festijn
2. Deventer Boekenmarkt
3. Bevrijdingsfestival Overijssel

Domtoren en Martinitoren op de eerste positie in Utrecht en Groningen
Voor de inwoners van de provincie Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door Het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk.
'De beeldbepalende rol van de Domtoren voor de stad Utrecht blijkt niet alleen voor de stadsinwoners maar voor alle inwoners van de provincie Utrecht van grote waarde te zijn. Het is begrijpelijk dat Het Spoorwegmuseum zo hoog scoort op de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Dit museum trekt veruit de meeste bezoekers in Utrecht. Paleis Soestdijk heeft zijn hoge positie te danken aan de populariteit van het koningshuis en de succesvolle operavertoningen in 2011 en 2012', verklaart Hendrik Beerda uit de resultaten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincie Utrecht een opvallend sterk bioscoopaanbod heeft.

Ook in de provincie Groningen voert een toren de ranglijst van sterkste cultuurmerken aan. De Martinitoren is de oogappel van het Groningse cultuuraanbod, daarna volgen De Oosterpoort en het Groninger Museum. In vergelijking met de andere provincies bevat de Groningse top 50 van sterkste cultuurmerken bovengemiddeld veel musea en monumenten.

Top 3 sterkste cultuurmerken Utrecht
1. Domtoren
2. Het Spoorwegmuseum
3. Paleis Soestdijk

Top 3 sterkste cultuurmerken Groningen
1. Martinitoren
2. De Oosterpoort Groningen
3. Groninger Museum

Niet-traditionele cultuurorganisaties aan kop in Friesland en Drenthe
In Friesland en Drenthe bestaat de culturele top uit niet-traditionele cultuurorganisaties. De Friese cultuur top 3 bestaat zelfs uitsluitend uit sportevenementen. De Elfstedentocht, skûtsjesilen en de Sneekweek worden meer gewaardeerd dan de Friese musea, theaters en bioscopen.
Het sterkste cultuurmerk in Drenthe is Dierenpark Emmen. Vanwege het aanbod van festivals en theater wordt deze dierentuin ook als een culturele bestemming gezien. Op de tweede positie van de Drentse ranglijst staat Herinneringscentrum Kamp Westerbork, gevolgd door het TT Festival.

Top 3 sterkste cultuurmerken Friesland
1. Elfstedentocht
2. Skûtsjesilen
3. Sneekweek

Top 3 sterkste cultuurmerken Drenthe
1. Dierenpark Emmen
2. Kamp Westerbork
3. TT Festival

Cultureel erfgoed scoort goed in Gelderland en Flevoland
De top 3 van sterkste cultuurmerken van Gelderland bestaat uitsluitend uit musea. Het Openluchtmuseum, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum zijn alle drie zeer gewaardeerde organisaties.

De Bataviawerf in Lelystad, waar schepen uit de Gouden Eeuw worden gereconstrueerd, is de populairste cultuurbestemming van Flevoland. De nummer twee van Flevoland, luchtvaartpark Aviodrome, heeft een vrijwel even sterke reputatie als de Bataviawerf. De cultuursector van Flevoland kenmerkt zich verder door een enorm aantal succesvolle festivals. In geen enkele provincie bevat de top 50 van sterkste cultuurmerken zoveel festivals als in Flevoland.

Top 3 sterkste cultuurmerken Gelderland
1. Nederlands Openluchtmuseum
2. Paleis Het Loo
3. Kröller-Müller Museum

Top 3 sterkste cultuurmerken Flevoland
1. Bataviawerf
2. Aviodrome Lelystad Airport
3. Utopolis

Popgroepen zijn de Zeeuwse en Limburgse trots
Het imago van de Zeeuwse en Limburgse cultuursector wordt sterk beïnvloed door popgroepen. BLØF en Racoon voeren de Zeeuwse ranglijst aan, in Limburg staat Rowwen Hèze op de eerste plaats.

Top 3 sterkste cultuurmerken Zeeland
1. BLØF
2. Racoon
3. Deltapark Neeltje Jans

Top 3 sterkste cultuurmerken Limburg
1. Rowwen Hèze
2. Pinkpop
3. MECC Maastricht

Nationale topmerken domineren de Zuid-Hollandse cultuursector
Het sterkste podiummerk van Nederland, Ahoy, is voor de Zuid-Hollanders zelfs het populairst van alle provinciale cultuurinstellingen. Bioscoopketen Pathé, met Zuid-Hollandse vestigingen in Rotterdam, Delft en Den Haag, staat op plaats twee. De oudste rockband van Nederland, Golden Earring, wordt in Zuid-Holland door jong en oud gewaardeerd. Na 52 jaar optreden presteert de band het om de derde plaats van meest gerenommeerde cultuurinstellingen in te nemen.
Uit het onderzoek blijkt dat Zuid-Holland een bovengemiddeld sterk podiumaanbod heeft, met onder andere de twee Rotterdamse podia Luxor Theater en De Doelen.

Top 3 cultuurmerken Zuid-Holland
1. Ahoy Rotterdam
2. Pathé
3. Golden Earring

Onderzoek onder 14.000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 14.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is per provincie de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste merken navraag gedaan naar de merkkracht. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse bioscopen, filmhuizen, culturele festivals en evenementen, musea, tentoonstellingaanbieders, monumenten, podia en dans-, muziek-, theater- en operagezelschappen gemeten. Ook maakt het onderzoek duidelijk wat het bezoekerspotentieel van cultuurorganisaties is. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Trefwoorden: cultuur, draagvlak, leisure, uitgaan

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...