Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten
De inwoners van Noord-Holland voelen zich het meest verbonden met het cultuuraanbod in hun provincie. Het onderzoek laat een divers beeld van cultuur en leisure zien.

In Noord-Brabant en Overijssel is het draagvlak voor het cultuuraanbod het zwakst. Voor Brabanders is bioscoopketen Pathé het sterkste cultuurmerk, in Overijssel het Dickens Festijn. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 14.000 Nederlanders.

Anne Frank Huis en Rijksmuseum zijn de Noord-Hollandse trots
Net als bij eerdere onderzoeken neemt het Anne Frank Huis wederom de eerste plaats in onder de Noord-Hollandse cultuurorganisaties. De waardering voor dit instituut en het gevoel van binding zijn het sterkst ontwikkeld bij het Anne Frank Huis.
Dankzij de succesvolle heropening van het Rijksmuseum is het museum gestegen naar de tweede plaats op de provinciale ranglijst van sterkste cultuurmerken. Carré behoudt zijn sterke positie, ondanks de zware concurrentie in de Amsterdamse theatersector. Het 126 jaar oude theater staat op de derde plaats in Noord-Holland en laat concurrenten als het Concertgebouw en het DeLaMar Theater ver achter zich.

Top 3 sterkste merken Noord-Hollandse cultuursector
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Koninklijk Theater Carré

Minste draagvlak cultuur Noord-Brabant en Overijssel
In Noord-Brabant en Overijssel is het provinciale cultuuraanbod het zwakst. 'Tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector is de koppositie van Pathé. Niet een typisch Brabantse organisatie, maar een nationale bioscoopketen is voor de Brabanders de meest gewaardeerde cultuurinstelling', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'In de provincie Overijssel wordt de top 50 van sterkste cultuurmerken aangevoerd door het Dickens Festijn. Dit stadsfestijn in Deventer heeft een veel zwakkere reputatie dan de koplopers in de andere provincies. Het ontbreekt Overijssel aan een culturele speler waar iedereen trots op is.'

Top 3 sterkste cultuurmerken Noord-Brabant
1. Pathé
2. 013
3. Nationaal Monument Kamp Vught

Top 3 sterkste cultuurmerken Overijssel
1. Dickens Festijn
2. Deventer Boekenmarkt
3. Bevrijdingsfestival Overijssel

Domtoren en Martinitoren op de eerste positie in Utrecht en Groningen
Voor de inwoners van de provincie Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door Het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk.
'De beeldbepalende rol van de Domtoren voor de stad Utrecht blijkt niet alleen voor de stadsinwoners maar voor alle inwoners van de provincie Utrecht van grote waarde te zijn. Het is begrijpelijk dat Het Spoorwegmuseum zo hoog scoort op de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Dit museum trekt veruit de meeste bezoekers in Utrecht. Paleis Soestdijk heeft zijn hoge positie te danken aan de populariteit van het koningshuis en de succesvolle operavertoningen in 2011 en 2012', verklaart Hendrik Beerda uit de resultaten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincie Utrecht een opvallend sterk bioscoopaanbod heeft.

Ook in de provincie Groningen voert een toren de ranglijst van sterkste cultuurmerken aan. De Martinitoren is de oogappel van het Groningse cultuuraanbod, daarna volgen De Oosterpoort en het Groninger Museum. In vergelijking met de andere provincies bevat de Groningse top 50 van sterkste cultuurmerken bovengemiddeld veel musea en monumenten.

Top 3 sterkste cultuurmerken Utrecht
1. Domtoren
2. Het Spoorwegmuseum
3. Paleis Soestdijk

Top 3 sterkste cultuurmerken Groningen
1. Martinitoren
2. De Oosterpoort Groningen
3. Groninger Museum

Niet-traditionele cultuurorganisaties aan kop in Friesland en Drenthe
In Friesland en Drenthe bestaat de culturele top uit niet-traditionele cultuurorganisaties. De Friese cultuur top 3 bestaat zelfs uitsluitend uit sportevenementen. De Elfstedentocht, skûtsjesilen en de Sneekweek worden meer gewaardeerd dan de Friese musea, theaters en bioscopen.
Het sterkste cultuurmerk in Drenthe is Dierenpark Emmen. Vanwege het aanbod van festivals en theater wordt deze dierentuin ook als een culturele bestemming gezien. Op de tweede positie van de Drentse ranglijst staat Herinneringscentrum Kamp Westerbork, gevolgd door het TT Festival.

Top 3 sterkste cultuurmerken Friesland
1. Elfstedentocht
2. Skûtsjesilen
3. Sneekweek

Top 3 sterkste cultuurmerken Drenthe
1. Dierenpark Emmen
2. Kamp Westerbork
3. TT Festival

Cultureel erfgoed scoort goed in Gelderland en Flevoland
De top 3 van sterkste cultuurmerken van Gelderland bestaat uitsluitend uit musea. Het Openluchtmuseum, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum zijn alle drie zeer gewaardeerde organisaties.

De Bataviawerf in Lelystad, waar schepen uit de Gouden Eeuw worden gereconstrueerd, is de populairste cultuurbestemming van Flevoland. De nummer twee van Flevoland, luchtvaartpark Aviodrome, heeft een vrijwel even sterke reputatie als de Bataviawerf. De cultuursector van Flevoland kenmerkt zich verder door een enorm aantal succesvolle festivals. In geen enkele provincie bevat de top 50 van sterkste cultuurmerken zoveel festivals als in Flevoland.

Top 3 sterkste cultuurmerken Gelderland
1. Nederlands Openluchtmuseum
2. Paleis Het Loo
3. Kröller-Müller Museum

Top 3 sterkste cultuurmerken Flevoland
1. Bataviawerf
2. Aviodrome Lelystad Airport
3. Utopolis

Popgroepen zijn de Zeeuwse en Limburgse trots
Het imago van de Zeeuwse en Limburgse cultuursector wordt sterk beïnvloed door popgroepen. BLØF en Racoon voeren de Zeeuwse ranglijst aan, in Limburg staat Rowwen Hèze op de eerste plaats.

Top 3 sterkste cultuurmerken Zeeland
1. BLØF
2. Racoon
3. Deltapark Neeltje Jans

Top 3 sterkste cultuurmerken Limburg
1. Rowwen Hèze
2. Pinkpop
3. MECC Maastricht

Nationale topmerken domineren de Zuid-Hollandse cultuursector
Het sterkste podiummerk van Nederland, Ahoy, is voor de Zuid-Hollanders zelfs het populairst van alle provinciale cultuurinstellingen. Bioscoopketen Pathé, met Zuid-Hollandse vestigingen in Rotterdam, Delft en Den Haag, staat op plaats twee. De oudste rockband van Nederland, Golden Earring, wordt in Zuid-Holland door jong en oud gewaardeerd. Na 52 jaar optreden presteert de band het om de derde plaats van meest gerenommeerde cultuurinstellingen in te nemen.
Uit het onderzoek blijkt dat Zuid-Holland een bovengemiddeld sterk podiumaanbod heeft, met onder andere de twee Rotterdamse podia Luxor Theater en De Doelen.

Top 3 cultuurmerken Zuid-Holland
1. Ahoy Rotterdam
2. Pathé
3. Golden Earring

Onderzoek onder 14.000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 14.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is per provincie de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste merken navraag gedaan naar de merkkracht. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse bioscopen, filmhuizen, culturele festivals en evenementen, musea, tentoonstellingaanbieders, monumenten, podia en dans-, muziek-, theater- en operagezelschappen gemeten. Ook maakt het onderzoek duidelijk wat het bezoekerspotentieel van cultuurorganisaties is. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Trefwoorden: cultuur, draagvlak, leisure, uitgaan

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...