Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten

Draagvlak inwoners voor cultuur gemeten
De inwoners van Noord-Holland voelen zich het meest verbonden met het cultuuraanbod in hun provincie. Het onderzoek laat een divers beeld van cultuur en leisure zien.

In Noord-Brabant en Overijssel is het draagvlak voor het cultuuraanbod het zwakst. Voor Brabanders is bioscoopketen Pathé het sterkste cultuurmerk, in Overijssel het Dickens Festijn. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 14.000 Nederlanders.

Anne Frank Huis en Rijksmuseum zijn de Noord-Hollandse trots
Net als bij eerdere onderzoeken neemt het Anne Frank Huis wederom de eerste plaats in onder de Noord-Hollandse cultuurorganisaties. De waardering voor dit instituut en het gevoel van binding zijn het sterkst ontwikkeld bij het Anne Frank Huis.
Dankzij de succesvolle heropening van het Rijksmuseum is het museum gestegen naar de tweede plaats op de provinciale ranglijst van sterkste cultuurmerken. Carré behoudt zijn sterke positie, ondanks de zware concurrentie in de Amsterdamse theatersector. Het 126 jaar oude theater staat op de derde plaats in Noord-Holland en laat concurrenten als het Concertgebouw en het DeLaMar Theater ver achter zich.

Top 3 sterkste merken Noord-Hollandse cultuursector
1. Anne Frank Huis
2. Rijksmuseum Amsterdam
3. Koninklijk Theater Carré

Minste draagvlak cultuur Noord-Brabant en Overijssel
In Noord-Brabant en Overijssel is het provinciale cultuuraanbod het zwakst. 'Tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector is de koppositie van Pathé. Niet een typisch Brabantse organisatie, maar een nationale bioscoopketen is voor de Brabanders de meest gewaardeerde cultuurinstelling', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'In de provincie Overijssel wordt de top 50 van sterkste cultuurmerken aangevoerd door het Dickens Festijn. Dit stadsfestijn in Deventer heeft een veel zwakkere reputatie dan de koplopers in de andere provincies. Het ontbreekt Overijssel aan een culturele speler waar iedereen trots op is.'

Top 3 sterkste cultuurmerken Noord-Brabant
1. Pathé
2. 013
3. Nationaal Monument Kamp Vught

Top 3 sterkste cultuurmerken Overijssel
1. Dickens Festijn
2. Deventer Boekenmarkt
3. Bevrijdingsfestival Overijssel

Domtoren en Martinitoren op de eerste positie in Utrecht en Groningen
Voor de inwoners van de provincie Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door Het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk.
'De beeldbepalende rol van de Domtoren voor de stad Utrecht blijkt niet alleen voor de stadsinwoners maar voor alle inwoners van de provincie Utrecht van grote waarde te zijn. Het is begrijpelijk dat Het Spoorwegmuseum zo hoog scoort op de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Dit museum trekt veruit de meeste bezoekers in Utrecht. Paleis Soestdijk heeft zijn hoge positie te danken aan de populariteit van het koningshuis en de succesvolle operavertoningen in 2011 en 2012', verklaart Hendrik Beerda uit de resultaten. Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincie Utrecht een opvallend sterk bioscoopaanbod heeft.

Ook in de provincie Groningen voert een toren de ranglijst van sterkste cultuurmerken aan. De Martinitoren is de oogappel van het Groningse cultuuraanbod, daarna volgen De Oosterpoort en het Groninger Museum. In vergelijking met de andere provincies bevat de Groningse top 50 van sterkste cultuurmerken bovengemiddeld veel musea en monumenten.

Top 3 sterkste cultuurmerken Utrecht
1. Domtoren
2. Het Spoorwegmuseum
3. Paleis Soestdijk

Top 3 sterkste cultuurmerken Groningen
1. Martinitoren
2. De Oosterpoort Groningen
3. Groninger Museum

Niet-traditionele cultuurorganisaties aan kop in Friesland en Drenthe
In Friesland en Drenthe bestaat de culturele top uit niet-traditionele cultuurorganisaties. De Friese cultuur top 3 bestaat zelfs uitsluitend uit sportevenementen. De Elfstedentocht, skûtsjesilen en de Sneekweek worden meer gewaardeerd dan de Friese musea, theaters en bioscopen.
Het sterkste cultuurmerk in Drenthe is Dierenpark Emmen. Vanwege het aanbod van festivals en theater wordt deze dierentuin ook als een culturele bestemming gezien. Op de tweede positie van de Drentse ranglijst staat Herinneringscentrum Kamp Westerbork, gevolgd door het TT Festival.

Top 3 sterkste cultuurmerken Friesland
1. Elfstedentocht
2. Skûtsjesilen
3. Sneekweek

Top 3 sterkste cultuurmerken Drenthe
1. Dierenpark Emmen
2. Kamp Westerbork
3. TT Festival

Cultureel erfgoed scoort goed in Gelderland en Flevoland
De top 3 van sterkste cultuurmerken van Gelderland bestaat uitsluitend uit musea. Het Openluchtmuseum, Paleis Het Loo en het Kröller-Müller Museum zijn alle drie zeer gewaardeerde organisaties.

De Bataviawerf in Lelystad, waar schepen uit de Gouden Eeuw worden gereconstrueerd, is de populairste cultuurbestemming van Flevoland. De nummer twee van Flevoland, luchtvaartpark Aviodrome, heeft een vrijwel even sterke reputatie als de Bataviawerf. De cultuursector van Flevoland kenmerkt zich verder door een enorm aantal succesvolle festivals. In geen enkele provincie bevat de top 50 van sterkste cultuurmerken zoveel festivals als in Flevoland.

Top 3 sterkste cultuurmerken Gelderland
1. Nederlands Openluchtmuseum
2. Paleis Het Loo
3. Kröller-Müller Museum

Top 3 sterkste cultuurmerken Flevoland
1. Bataviawerf
2. Aviodrome Lelystad Airport
3. Utopolis

Popgroepen zijn de Zeeuwse en Limburgse trots
Het imago van de Zeeuwse en Limburgse cultuursector wordt sterk beïnvloed door popgroepen. BLØF en Racoon voeren de Zeeuwse ranglijst aan, in Limburg staat Rowwen Hèze op de eerste plaats.

Top 3 sterkste cultuurmerken Zeeland
1. BLØF
2. Racoon
3. Deltapark Neeltje Jans

Top 3 sterkste cultuurmerken Limburg
1. Rowwen Hèze
2. Pinkpop
3. MECC Maastricht

Nationale topmerken domineren de Zuid-Hollandse cultuursector
Het sterkste podiummerk van Nederland, Ahoy, is voor de Zuid-Hollanders zelfs het populairst van alle provinciale cultuurinstellingen. Bioscoopketen Pathé, met Zuid-Hollandse vestigingen in Rotterdam, Delft en Den Haag, staat op plaats twee. De oudste rockband van Nederland, Golden Earring, wordt in Zuid-Holland door jong en oud gewaardeerd. Na 52 jaar optreden presteert de band het om de derde plaats van meest gerenommeerde cultuurinstellingen in te nemen.
Uit het onderzoek blijkt dat Zuid-Holland een bovengemiddeld sterk podiumaanbod heeft, met onder andere de twee Rotterdamse podia Luxor Theater en De Doelen.

Top 3 cultuurmerken Zuid-Holland
1. Ahoy Rotterdam
2. Pathé
3. Golden Earring

Onderzoek onder 14.000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 14.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is per provincie de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste merken navraag gedaan naar de merkkracht. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse bioscopen, filmhuizen, culturele festivals en evenementen, musea, tentoonstellingaanbieders, monumenten, podia en dans-, muziek-, theater- en operagezelschappen gemeten. Ook maakt het onderzoek duidelijk wat het bezoekerspotentieel van cultuurorganisaties is. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Trefwoorden: cultuur, draagvlak, leisure, uitgaan

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...