1.000 banen bij in toerisme Overijssel
Het aantal banen in de Overijsselse vrijetijdseconomie is in
de periode 2008-2012 fors gegroeid.
1.000 banen erbij
In de toeristische regio’s die vallen onder MarketingOost; Salland, Vechtdal, IJsseldelta
en WaterReijk, is de werkgelegenheid gegroeid met circa 1.000 banen. Van zo’n
16.000 banen in 2008 tot bijna 17.000 banen in 2012. Met een aandeel van 5,9%
is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid groter dan
bijvoorbeeld de sectoren Landbouw en Openbaar Bestuur. Dit blijkt uit een
analyse van LISA-statistieken door KennispuntOost, de Kennis en Innovatie
afdeling van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.
Bestedingen in vrijetijdseconomie toegenomen
Naast de banengroei is in de regio’s Salland, Vechtdal, IJsseldelta en
WaterReijk ook sprake van toename van het aantal overnachtingen en bestedingen
in de vrijetijdssector in de periode 2008-2012. Dit blijkt uit cijfers uit het
Continu Vakantie Onderzoek van NBTC-NIPO Research.
9% groei bestedingen
Trendlijnberekeningen laten zien dat de totale bestedingen in bovengenoemde regio’s
tussen 2008 en 2012 fors zijn toegenomen. Van ruim 154 miljoen euro in 2008
naar ruim 168 miljoen euro in 2012, een groei van 9%.
MarketingOost meldt bij deze cijfers: ‘Een eerste stap om de samen met
provincie, gemeenten en ondernemers geformuleerde ambities voor de periode
2012-2015 te realiseren: 10% marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt, 80
miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen.’
Henk van Voornveld: "Investeren in de vrijetijdseconomie is lonend”
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, is blij met de cijfers: "Het
geeft aan dat de investeringen in de vrijetijdseconomie door ondernemers en
overheden lonend zijn. In een tijd van oplopende werkloosheid en krimpverschijnselen
zien we dat de vrijetijdseconomie groeit. En er liggen nog veel kansen in onze
prachtige toeristische regio’s. Met name de verbinding tussen de
vakantieregio’s en de steeds interessanter wordende Hanzesteden biedt nog
talrijke mogelijkheden, ook voor de Duitse en Vlaamse markt”.
Tegelijkertijd laat hij ook een waarschuwend geluid horen. "We moeten blijven
investeren in de vrijetijdseconomie, zowel in productontwikkeling en promotie
als ook in gastvrijheid. De concurrentie is fors, bestedingen komen onder druk te
staan en daar heeft ook onze sector onder te lijden. Maar de vrijetijdseconomie
kan een belangrijke motor zijn van de regionale economie. Met zijn allen de
schouders eronder, de blik naar buiten en blijven investeren.”
Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen
|
|
14/04/25
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
|
14/04/25
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
|
14/04/25
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
|
14/04/25
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
|
11/04/25
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
|
11/04/25
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
|
11/04/25
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
|
10/04/25
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
|
|
05/05/25 t/m 11-05-25
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|