1.000 banen bij in toerisme Overijssel
Het aantal banen in de Overijsselse vrijetijdseconomie is in
de periode 2008-2012 fors gegroeid.
1.000 banen erbij
In de toeristische regio’s die vallen onder MarketingOost; Salland, Vechtdal, IJsseldelta
en WaterReijk, is de werkgelegenheid gegroeid met circa 1.000 banen. Van zo’n
16.000 banen in 2008 tot bijna 17.000 banen in 2012. Met een aandeel van 5,9%
is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid groter dan
bijvoorbeeld de sectoren Landbouw en Openbaar Bestuur. Dit blijkt uit een
analyse van LISA-statistieken door KennispuntOost, de Kennis en Innovatie
afdeling van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.
Bestedingen in vrijetijdseconomie toegenomen
Naast de banengroei is in de regio’s Salland, Vechtdal, IJsseldelta en
WaterReijk ook sprake van toename van het aantal overnachtingen en bestedingen
in de vrijetijdssector in de periode 2008-2012. Dit blijkt uit cijfers uit het
Continu Vakantie Onderzoek van NBTC-NIPO Research.
9% groei bestedingen
Trendlijnberekeningen laten zien dat de totale bestedingen in bovengenoemde regio’s
tussen 2008 en 2012 fors zijn toegenomen. Van ruim 154 miljoen euro in 2008
naar ruim 168 miljoen euro in 2012, een groei van 9%.
MarketingOost meldt bij deze cijfers: ‘Een eerste stap om de samen met
provincie, gemeenten en ondernemers geformuleerde ambities voor de periode
2012-2015 te realiseren: 10% marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt, 80
miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen.’
Henk van Voornveld: "Investeren in de vrijetijdseconomie is lonend”
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, is blij met de cijfers: "Het
geeft aan dat de investeringen in de vrijetijdseconomie door ondernemers en
overheden lonend zijn. In een tijd van oplopende werkloosheid en krimpverschijnselen
zien we dat de vrijetijdseconomie groeit. En er liggen nog veel kansen in onze
prachtige toeristische regio’s. Met name de verbinding tussen de
vakantieregio’s en de steeds interessanter wordende Hanzesteden biedt nog
talrijke mogelijkheden, ook voor de Duitse en Vlaamse markt”.
Tegelijkertijd laat hij ook een waarschuwend geluid horen. "We moeten blijven
investeren in de vrijetijdseconomie, zowel in productontwikkeling en promotie
als ook in gastvrijheid. De concurrentie is fors, bestedingen komen onder druk te
staan en daar heeft ook onze sector onder te lijden. Maar de vrijetijdseconomie
kan een belangrijke motor zijn van de regionale economie. Met zijn allen de
schouders eronder, de blik naar buiten en blijven investeren.”