Geplaatst op: 12-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

Het aantal banen in de Overijsselse vrijetijdseconomie is in de periode 2008-2012 fors gegroeid.

1.000 banen erbij
In de toeristische regio’s die vallen onder MarketingOost; Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk, is de werkgelegenheid gegroeid met circa 1.000 banen. Van zo’n 16.000 banen in 2008 tot bijna 17.000 banen in 2012. Met een aandeel van 5,9% is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid groter dan bijvoorbeeld de sectoren Landbouw en Openbaar Bestuur. Dit blijkt uit een analyse van LISA-statistieken door KennispuntOost, de Kennis en Innovatie afdeling van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.

Bestedingen in vrijetijdseconomie toegenomen
Naast de banengroei is in de regio’s Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk ook sprake van toename van het aantal overnachtingen en bestedingen in de vrijetijdssector in de periode 2008-2012. Dit blijkt uit cijfers uit het Continu Vakantie Onderzoek van NBTC-NIPO Research.

9% groei bestedingen
Trendlijnberekeningen laten zien dat de totale bestedingen in bovengenoemde regio’s tussen 2008 en 2012 fors zijn toegenomen. Van ruim 154 miljoen euro in 2008 naar ruim 168 miljoen euro in 2012, een groei van 9%.

MarketingOost meldt bij deze cijfers: ‘Een eerste stap om de samen met provincie, gemeenten en ondernemers geformuleerde ambities voor de periode 2012-2015 te realiseren: 10% marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt, 80 miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen.’

Henk van Voornveld: "Investeren in de vrijetijdseconomie is lonend”
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, is blij met de cijfers: "Het geeft aan dat de investeringen in de vrijetijdseconomie door ondernemers en overheden lonend zijn. In een tijd van oplopende werkloosheid en krimpverschijnselen zien we dat de vrijetijdseconomie groeit. En er liggen nog veel kansen in onze prachtige toeristische regio’s. Met name de verbinding tussen de vakantieregio’s en de steeds interessanter wordende Hanzesteden biedt nog talrijke mogelijkheden, ook voor de Duitse en Vlaamse markt”.
Tegelijkertijd laat hij ook een waarschuwend geluid horen. "We moeten blijven investeren in de vrijetijdseconomie, zowel in productontwikkeling en promotie als ook in gastvrijheid. De concurrentie is fors, bestedingen komen onder druk te staan en daar heeft ook onze sector onder te lijden. Maar de vrijetijdseconomie kan een belangrijke motor zijn van de regionale economie. Met zijn allen de schouders eronder, de blik naar buiten en blijven investeren.”

Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.