Vrijetijd groeit als economische motor voor Twente
Het economische belang van en de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente groeit. Deze groei is te constateren in het aantal overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers, de bekendheid van Twente als toeristische regio, de bestedingen uit meerdaags verblijf en het aantal banen. Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei betreft. Blijven investeren is nodig om deze positieve trend te laten doorzetten.
Groei van zowel economisch belang als bekendheid
Tegen alle ontwikkelingen in groeit het economisch belang van én de bekendheid met de vrijetijdssector in Twente. Over het jaar 2012 vertonen het aantal binnenlandse vakantiegangers (3,4 miljoen overnachtingen), de bekendheid van Twente als toeristische regio (in de top 5), de bestedingen uit meerdaags verblijf (120 miljoen euro) en het aantal banen (bijna 17.000) een lichte groei. Dat blijkt onder meer uit de werkgelegenheidscijfers van LISA, de cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) en de monitor Bekendheid Toeristische Regio's.
Groei in toeristische overnachtingen en
bekendheid regio Twente
De toeristische overnachtingen van Nederlanders in Twente maakten de afgelopen vijf
jaar een positieve ontwikkeling door, daar waar deze landelijk stagneerden.
Sinds dit jaar staat Twente ook in de top vijf van meest bekende toeristische
regio's in Nederland, dat blijkt uit onderzoek onder bijna 2.900 Nederlanders.
Een aantal jaren geleden was dat nog de tiende plaats. Andere bekende regio's
zijn de Veluwe, Zeeland, (Zuid-)Limburg en de Achterhoek. De spontane
bekendheid van Twente is bovendien toegenomen in de afgelopen vijf jaar.
Vergelijking met andere sectoren
Ook in vergelijking met een aantal andere sectoren in Twente is de
vrijetijdseconomie een positieve uitzondering waar het economische groei
betreft. Zo telt de agrarische sector in Twente momenteel 9.600 banen en laat
deze sinds 2009 een daling in de werkgelegenheid zien, waar het aantal banen in
de vrijetijdssector naar bijna 17.000 is gegroeid.
Waarschuwende woorden van portefeuillehouder
Hans
van Agteren, portefeuillehouder recreatie en toerisme van Regio Twente, is blij
met de ontwikkeling van toeristisch Twente, maar laat tegelijkertijd een
waarschuwend geluid horen. "Een fantastisch resultaat waar we met elkaar
in Twente op voort kunnen bouwen. Maar dit betekent zeker niet dat we
achterover kunnen leunen. Zo staan landelijk het aantal vrijetijdsactiviteiten
en daarmee samenhangende bestedingen onder druk. Twente vertoont een vergelijkbaar
beeld waar het de dagjes uit betreft. In het belang van de lokale en regionale
economie zullen we daarom ook in de komende jaren met elkaar, letterlijk en
figuurlijk, werk moeten blijven maken van vrijetijd."
Stakeholders moeten blijven investeren
Anna Waanders, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme, sluit zich aan bij de woorden van de regiobestuurder: "Ondernemers, overheden, VVV's en de marketingorganisaties in stad en streek zullen flink moeten blijven investeren om toerisme, recreatie en vrijetijd als belangrijke motor voor de Twentse economie zijn sterke positie te laten behouden. De concurrentie, in binnen- en buitenland, zit niet stil. Twente top-of-mind in het vakantiekeuzeproces van de Nederlandse, Vlaamse en Duitse gast vraagt behalve om een goed product om blijvende aandacht voor promotie."
Investeringen van de afgelopen jaren
Ondernemers en overheden (Provincie Overijssel, Regio Twente en gemeenten)
hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de toeristische promotie en marketing
van Twente (via het TBT), de routestructuren (fiets- wandel-, mountainbike en
ruiter- en menroutenetwerk) en de toeristische productontwikkeling. Ook de
komende jaren zal de toeristische sector vanuit het programma Marketing Impuls
Toerisme Overijssel (MITO) werken aan de verdere versterking van de
vrijetijdseconomie. Uiteindelijk doel is het aandeel van Overijssel en Twente
op de binnenlandse vakantiemarkt te verhogen.