Geplaatst op: 17-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is niet erg gelukkig met de nieuwe plannen van het kabinet zoals die op Prinsjesdag 2013 bekend zijn gemaakt. De brancheorganisatie vreest een lagere afzet en minder werkgelegenheid door hogere accijnzen en inkoopprijzen en hogere (werkgevers)lasten. Het is volgens KHN nog een wonder dat er nu nog 32.000 horecawerkgevers zijn.

Kabinet kiest voor meer lasten
Volgens KHN kiest dit kabinet voor meer lasten en meer overheid. Voor burgers en bedrijven betekent dit meer vaste lasten. Als gevolg hiervan gaan burgers minder consumeren, wat voor bedrijven resulteert in minder werkgelegenheid. Dat is ook het geval voor de horeca. Werkgeverslasten nemen toe en de horeca wordt opnieuw geconfronteerd met hogere inkoopprijzen door hogere accijnzen op alcoholhoudende dranken en frisdranken.

Omzetvolume en verkoopprijzen staan in 2014 weer flink onder druk.
Anders dan de overheid kan een horecaondernemer dat niet anders oplossen dan door arbeidsplaatsen af te stoten. Daar bovenop wordt op 1 januari aanstaande de leeftijd voor het gebruik en bezit van alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Ook roken en de verkoop van tabak worden verder aan banden gelegd. Horecaondernemers krijgen daarnaast ook nog eens te maken met nieuwe lokale regels, meer handhaving door gemeenten en hogere boetes.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheid in de traditionele horeca is sinds 2007 - geteld in mensen - per saldo gelijk gebleven, maar er wordt per persoon minder uren gewerkt tegen een gelijke beloning. De kloof tussen de insiders (medewerkers met vaste contracten voor onbepaalde tijd) en outsiders (flexibele arbeidskrachten) wordt groter. Het sociaal akkoord zal dit effect versterken. Het doel van dat akkoord is minder flexibiliteit en meer vastigheid. Dat staat haaks op wat horecaondernemingen nu juist nodig hebben en kunnen bieden. In het belang van de Nederlandse horecaondernemers, roept Koninklijke Horeca Nederland de politiek op lasten voor burgers en ondernemers te verlagen. Zodat burgers geld kunnen besteden en ondernemers ruimte hebben om te ondernemen en werk te bieden.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, overheidsbeleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...