Geplaatst op: 17-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is niet erg gelukkig met de nieuwe plannen van het kabinet zoals die op Prinsjesdag 2013 bekend zijn gemaakt. De brancheorganisatie vreest een lagere afzet en minder werkgelegenheid door hogere accijnzen en inkoopprijzen en hogere (werkgevers)lasten. Het is volgens KHN nog een wonder dat er nu nog 32.000 horecawerkgevers zijn.

Kabinet kiest voor meer lasten
Volgens KHN kiest dit kabinet voor meer lasten en meer overheid. Voor burgers en bedrijven betekent dit meer vaste lasten. Als gevolg hiervan gaan burgers minder consumeren, wat voor bedrijven resulteert in minder werkgelegenheid. Dat is ook het geval voor de horeca. Werkgeverslasten nemen toe en de horeca wordt opnieuw geconfronteerd met hogere inkoopprijzen door hogere accijnzen op alcoholhoudende dranken en frisdranken.

Omzetvolume en verkoopprijzen staan in 2014 weer flink onder druk.
Anders dan de overheid kan een horecaondernemer dat niet anders oplossen dan door arbeidsplaatsen af te stoten. Daar bovenop wordt op 1 januari aanstaande de leeftijd voor het gebruik en bezit van alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Ook roken en de verkoop van tabak worden verder aan banden gelegd. Horecaondernemers krijgen daarnaast ook nog eens te maken met nieuwe lokale regels, meer handhaving door gemeenten en hogere boetes.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheid in de traditionele horeca is sinds 2007 - geteld in mensen - per saldo gelijk gebleven, maar er wordt per persoon minder uren gewerkt tegen een gelijke beloning. De kloof tussen de insiders (medewerkers met vaste contracten voor onbepaalde tijd) en outsiders (flexibele arbeidskrachten) wordt groter. Het sociaal akkoord zal dit effect versterken. Het doel van dat akkoord is minder flexibiliteit en meer vastigheid. Dat staat haaks op wat horecaondernemingen nu juist nodig hebben en kunnen bieden. In het belang van de Nederlandse horecaondernemers, roept Koninklijke Horeca Nederland de politiek op lasten voor burgers en ondernemers te verlagen. Zodat burgers geld kunnen besteden en ondernemers ruimte hebben om te ondernemen en werk te bieden.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, overheidsbeleid

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.