Geplaatst op: 17-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is niet erg gelukkig met de nieuwe plannen van het kabinet zoals die op Prinsjesdag 2013 bekend zijn gemaakt. De brancheorganisatie vreest een lagere afzet en minder werkgelegenheid door hogere accijnzen en inkoopprijzen en hogere (werkgevers)lasten. Het is volgens KHN nog een wonder dat er nu nog 32.000 horecawerkgevers zijn.

Kabinet kiest voor meer lasten
Volgens KHN kiest dit kabinet voor meer lasten en meer overheid. Voor burgers en bedrijven betekent dit meer vaste lasten. Als gevolg hiervan gaan burgers minder consumeren, wat voor bedrijven resulteert in minder werkgelegenheid. Dat is ook het geval voor de horeca. Werkgeverslasten nemen toe en de horeca wordt opnieuw geconfronteerd met hogere inkoopprijzen door hogere accijnzen op alcoholhoudende dranken en frisdranken.

Omzetvolume en verkoopprijzen staan in 2014 weer flink onder druk.
Anders dan de overheid kan een horecaondernemer dat niet anders oplossen dan door arbeidsplaatsen af te stoten. Daar bovenop wordt op 1 januari aanstaande de leeftijd voor het gebruik en bezit van alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Ook roken en de verkoop van tabak worden verder aan banden gelegd. Horecaondernemers krijgen daarnaast ook nog eens te maken met nieuwe lokale regels, meer handhaving door gemeenten en hogere boetes.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheid in de traditionele horeca is sinds 2007 - geteld in mensen - per saldo gelijk gebleven, maar er wordt per persoon minder uren gewerkt tegen een gelijke beloning. De kloof tussen de insiders (medewerkers met vaste contracten voor onbepaalde tijd) en outsiders (flexibele arbeidskrachten) wordt groter. Het sociaal akkoord zal dit effect versterken. Het doel van dat akkoord is minder flexibiliteit en meer vastigheid. Dat staat haaks op wat horecaondernemingen nu juist nodig hebben en kunnen bieden. In het belang van de Nederlandse horecaondernemers, roept Koninklijke Horeca Nederland de politiek op lasten voor burgers en ondernemers te verlagen. Zodat burgers geld kunnen besteden en ondernemers ruimte hebben om te ondernemen en werk te bieden.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, overheidsbeleid

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.