Geplaatst op: 17-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen

Horeca Nederland niet blij met kabinetsplannen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is niet erg gelukkig met de nieuwe plannen van het kabinet zoals die op Prinsjesdag 2013 bekend zijn gemaakt. De brancheorganisatie vreest een lagere afzet en minder werkgelegenheid door hogere accijnzen en inkoopprijzen en hogere (werkgevers)lasten. Het is volgens KHN nog een wonder dat er nu nog 32.000 horecawerkgevers zijn.

Kabinet kiest voor meer lasten
Volgens KHN kiest dit kabinet voor meer lasten en meer overheid. Voor burgers en bedrijven betekent dit meer vaste lasten. Als gevolg hiervan gaan burgers minder consumeren, wat voor bedrijven resulteert in minder werkgelegenheid. Dat is ook het geval voor de horeca. Werkgeverslasten nemen toe en de horeca wordt opnieuw geconfronteerd met hogere inkoopprijzen door hogere accijnzen op alcoholhoudende dranken en frisdranken.

Omzetvolume en verkoopprijzen staan in 2014 weer flink onder druk.
Anders dan de overheid kan een horecaondernemer dat niet anders oplossen dan door arbeidsplaatsen af te stoten. Daar bovenop wordt op 1 januari aanstaande de leeftijd voor het gebruik en bezit van alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Ook roken en de verkoop van tabak worden verder aan banden gelegd. Horecaondernemers krijgen daarnaast ook nog eens te maken met nieuwe lokale regels, meer handhaving door gemeenten en hogere boetes.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheid in de traditionele horeca is sinds 2007 - geteld in mensen - per saldo gelijk gebleven, maar er wordt per persoon minder uren gewerkt tegen een gelijke beloning. De kloof tussen de insiders (medewerkers met vaste contracten voor onbepaalde tijd) en outsiders (flexibele arbeidskrachten) wordt groter. Het sociaal akkoord zal dit effect versterken. Het doel van dat akkoord is minder flexibiliteit en meer vastigheid. Dat staat haaks op wat horecaondernemingen nu juist nodig hebben en kunnen bieden. In het belang van de Nederlandse horecaondernemers, roept Koninklijke Horeca Nederland de politiek op lasten voor burgers en ondernemers te verlagen. Zodat burgers geld kunnen besteden en ondernemers ruimte hebben om te ondernemen en werk te bieden.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, overheidsbeleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.