Impact mobiele technologie op zakenreizen
89% van de werkgevers vindt dat het gebruik van smartphones aanzienlijke impact heeft op zakelijk reizen. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van de reisorganisatie Association of Corporate Travel Executives (ACTE) en Travelport. Zakenreizigers kunnen via hun smartphone vluchten en hotels boeken of stoelen met extra beenruimte aanschaffen. Zij hebben direct toegang tot allerlei extra reisdiensten. Dit heeft invloed op boekingen en reisgedrag.
Resultaten Amerika, EMEA landen en APAC landen
De uitkomsten van het onderzoek zijn uitgesplitst in het
continent Amerika, de EMEA landen en de APAC landen. Opvallend is het verschil
in de opinies van de respondenten van deze drie categorieën. In de EMEA landen
vindt het overwegende deel van de respondenten de impact van mobiele
technologie op het zakelijk reizen groot (59%) in tegenstelling tot het
continent Amerika (18%) en de APAC landen(35%).
Voor het onderzoek werd de bedrijven ook gevraagd of zij hun werknemers een
mobiel apparaat aanbieden of dat de werknemers gebruik maken van eigen
apparaten. Hierbij gaf 39% aan dat zij zorgen voor mobiele apparaten voor hun
werknemers. Bij 51% wordt er of een mobiel apparaat aangeboden, of wordt er
gebruik gemaakt van eigen mobiele apparaten. Bij de EMEA landen wordt bij 52%
van de respondenten een mobiel apparaat aangeboden door de corporatie. Dit
percentage ligt lager bij het continent Amerika (41%) en de APAC landen (30%).
Beleid mobiele technologie?
Verder blijkt dat 25% van de bedrijven al een beleid voor
mobiele technologie heeft geïntegreerd in het beleid voor zakelijke reizen.
Daarnaast heeft 57% van de bedrijven dit beleid niet, maar zal dit in de
toekomst wel invoeren. 18% van de bedrijven geeft aan dit beleid niet te hebben
en ook niet van plan te zijn dit te gaan invoeren.
Bij het overgrote deel van de bedrijven wordt het mobiele programma beheerd
door de ICT afdeling. Het boeken van vliegtickets en hotelverblijf zijn
populaire componenten voor het gebruik van mobiele apparaten.
Kosten extra’s goedgekeurd door werkgevers
De kosten voor extra bagage en hotel-wifi worden gewoonlijk goedgekeurd door de werkgever, 57% in beide gevallen. Eerder boarden (45%), een hotelontbijt (45%) en vluchtupgrades zijn eveneens producten die regelmatig worden vergoed. 26% van de ondervraagde werkgevers zegt het boeken van extra producten op rekening van het bedrijf niet toe te staan. oor het onderzoek zijn reisinkopers en managers verantwoordelijk voor het corporate reisprogramma ondervraagd.
Verschafte informatie zakelijke reizigers door bedrijven
De informatie die bedrijven zelf verschaffen aan hun zakelijke reizigers bestaat voornamelijk uit informatie over visa (59%), vaccinaties (41%) en het weer (40%). Andere aangeboden informatie bestaat uit stadsplattegronden (37%), restaurants (25%) en entertainment (10%).