Geplaatst op: 23-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Culturele instellingen voelen de crisis

Culturele instellingen voelen de crisis
Nederlandse culturele instellingen moeten vanwege afnemende budgetten en overheidssubsidies de programmering aanpassen en een scherper toezicht op de kosten houden. Dat blijkt uit onderzoek van Dynamic Concepts consultancy in opdracht van Cultuurmarketing.nl. Om de winstgevendheid te behouden, moeten ook de inkomsten omhoog door het vergroten van de bijdrage van vrienden of ambassadeurs, door fondsenwerving en door sponsoring.

Marketing budget neemt af
Deze netwerkorganisatie laat jaarlijks actuele ontwikkelingen in het vakgebied en de kennisbehoefte van cultuurmarketeers in kaart brengen. Ruim 300 cultuurprofessionals verspreid over heel Nederland vulden de online vragenlijst volledig in. Uit de resultaten blijkt dat een groot deel van de respondenten de gevolgen van de crisis ervaren. Zo geeft ruim de helft van de respondenten (54%) aan te maken te hebben met een afnemend marketingbudget. Een deel hiervan is te verklaren door veranderingen in overheidssubsidies; 40% van de cultuurmarketeers had te maken met een afname in subsidies, terwijl slechts 5% van de respondenten een stijging zag.

Inkomsten moeten omhoog
Op de vraag welke mogelijkheden de organisatie ziet om komend jaar het financieel resultaat te verhogen, geeft bijna de helft aan dat deze inkomsten van vrienden of ambassadeurs moeten komen, 41% geeft fondsenwerving aan en 38% sponsoring. Een derde tot twee derde ziet mogelijkheden in het verhogen van ondernemerschap om de financiële situatie zelfstandig te verbeteren (37%), net als verbeteren van marketingresultaten (34%) en inzet van publieksarrangementen (31%). Subsidie aanvragen komen op de zevende plaats met 28%, gevolgd door CRM (27%), verhuur aan externe partijen (26%) en loyaliteitsprogramma’s (21%)

Meer inzet van social media
Ruim de helft van de ondervraagden (51%) noemt social media als marketingkanaal waarop de organisatie het komend seizoen meer gaat inzetten. Ook free publicity, branding en merkidentiteit en CRM scoren relatief hoog als antwoord op deze vraag.

Weerslag op programmering
De crisis heeft hierdoor niet alleen invloed op de financiële situaties van de verschillende culturele instellingen, maar dit blijkt ook zijn weerslag te hebben op de programmering van podia en musea. Eén op de acht respondenten (12%) geeft aan dat de kwaliteit van de programmering achteruit is gegaan als gevolg van de crisis. Ongeveer de helft van de respondenten geeft desgevraagd aan meer marktgericht te zijn geworden ten gevolge van de crisis (49%).

Het onderzoek
Het Cultuurmarketing onderzoek 2013 is uitgevoerd door Dynamic Concepts i.s.m. Cultuurmarketing, EM-Cultuur en We Cross. Een uitgebreide samenvatting van de resultaten van het Cultuurmarketing onderzoek 2013 is hier te vinden.
Link: https://www.cultuurmarketing.nl/resultaten-cultuurmarketing-onderzoek-2013/#.UkAsdn9e-1g
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, marketing, financiering, subsidies

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.