Culturele instellingen voelen de crisis
Nederlandse
culturele instellingen moeten vanwege afnemende budgetten en overheidssubsidies
de programmering aanpassen en een scherper toezicht op de kosten houden. Dat
blijkt uit onderzoek van Dynamic Concepts consultancy in opdracht van Cultuurmarketing.nl.
Om de winstgevendheid te behouden, moeten ook de inkomsten omhoog door het vergroten van de bijdrage van vrienden of ambassadeurs, door fondsenwerving en door sponsoring.
Marketing budget neemt af
Deze netwerkorganisatie laat jaarlijks actuele ontwikkelingen in het vakgebied en de kennisbehoefte van cultuurmarketeers in kaart brengen. Ruim 300 cultuurprofessionals verspreid over heel Nederland vulden de online vragenlijst volledig in. Uit de resultaten blijkt dat een groot deel van de respondenten de gevolgen van de crisis ervaren. Zo geeft ruim de helft van de respondenten (54%) aan te maken te hebben met een afnemend marketingbudget. Een deel hiervan is te verklaren door veranderingen in overheidssubsidies; 40% van de cultuurmarketeers had te maken met een afname in subsidies, terwijl slechts 5% van de respondenten een stijging zag.
Inkomsten moeten omhoog
Op de vraag welke mogelijkheden de organisatie ziet om komend jaar het financieel resultaat te verhogen, geeft bijna de helft aan dat deze inkomsten van vrienden of ambassadeurs moeten komen, 41% geeft fondsenwerving aan en 38% sponsoring. Een derde tot twee derde ziet mogelijkheden in het verhogen van ondernemerschap om de financiële situatie zelfstandig te verbeteren (37%), net als verbeteren van marketingresultaten (34%) en inzet van publieksarrangementen (31%). Subsidie aanvragen komen op de zevende plaats met 28%, gevolgd door CRM (27%), verhuur aan externe partijen (26%) en loyaliteitsprogramma’s (21%)
Meer inzet van social media
Ruim de helft van de ondervraagden (51%) noemt social media als marketingkanaal waarop de organisatie het komend seizoen meer gaat inzetten. Ook free publicity, branding en merkidentiteit en CRM scoren relatief hoog als antwoord op deze vraag.
Weerslag op programmering
De crisis heeft hierdoor niet alleen invloed op de financiële situaties van de verschillende culturele instellingen, maar dit blijkt ook zijn weerslag te hebben op de programmering van podia en musea. Eén op de acht respondenten (12%) geeft aan dat de kwaliteit van de programmering achteruit is gegaan als gevolg van de crisis. Ongeveer de helft van de respondenten geeft desgevraagd aan meer marktgericht te zijn geworden ten gevolge van de crisis (49%).
Het onderzoek
Het Cultuurmarketing onderzoek 2013 is uitgevoerd door Dynamic Concepts i.s.m. Cultuurmarketing, EM-Cultuur en We Cross. Een uitgebreide samenvatting van de resultaten van het Cultuurmarketing onderzoek 2013 is hier te vinden.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, marketing, financiering, subsidies