Gevolgen faillissement Oad voor reizigers
In de reisbranche heeft men geschokt gereageerd op het faillissement van de Oad-Groep. Het is in deze tijd wel belangrijk dat de reissector laat zien dat zij flexibel zijn en kunnen improviseren. Samen met garantiefonds SGR stelt zij alles in het werk om reizigers optimaal te faciliteren.
Kunnen reizigers op bestemming blijven?
SGR bekijkt hoe reizigers op de bestemming optimaal kunnen worden geholpen om
gewoon hun vakantie die zij hebben geboekt te blijven vieren. Oad-reizigers die
nog moeten vertrekken, kunnen op www.sgr.nl, www.oad.nl en www.anvr.nl
terecht voor de meest actuele informatie.
Financiële garantieregeling ANVR-Reisorganisaties
Voor de reizigers is het niet leuk te horen dat hun reisorganisatie failliet
is. Maar alle ANVR-reisondernemingen hebben voor reizigers een financiële
garantieregeling. SGR, dekt allerlei reis-, verblijfs- en
vervoersovereenkomsten, zoals een pakketreis die de vakantieganger heeft
geboekt.
80.000
gedupeerde reizigers
Een aantal hotels heeft er geen vertrouwen in dat de SGR de openstaande
rekeningen zal dekken, ondanks het feit dat SGR stelt dat zij wel hun geld
zullen krijgen. Het faillissement zal ruim 80.000 mensen
raken die tot maart volgend jaar hun reizen bij Oad hebben geboekt. Van deze
80.000 gedupeerde zitten er ongeveer 7000 in het buitenland.
Uit de
verblijfsaccommodatie gezet
Een aantal reizigers heeft aan (nieuws)media laten weten dat zij zijn gevraagd
om direct of bij vertrek het volledige bedrag van de reissom te betalen. Zo
vertelde een vakantiegangster die in Curaçao is voor haar vakantie, dat haar
werd verzocht de reisgelden voor het gehele verblijf direct over te maken. Zou zij
dit niet doen, dan zou zij uit het hotel worden gezet zonder haar persoonlijke
eigendommen. Ook reizigers in Turkije blijken met dit probleem te kampen. Hier vertelt
het hotelmanagement echter dat de betaling via de verzekering terug zal worden
gestort.
Geen contante betalingen doen
Reizigers die in het buitenland op vakantie zijn en die via Oad hebben geboekt, worden opgeroepen om geen contante betalingen te doen voor hun verblijf. TUI Nederland doet deze oproep aan de reizigers, zij nemen voorlopig de verplichtingen over van Oad