Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2013-4

Gastvrijheidssector komt met gezamenlijke visie

Verslag van Open Space Event van Gastvrij Nederland

Gastvrijheidssector komt met gezamenlijke visie
Gastvrij Nederland presenteert op 31 oktober de nieuwe sectorvisie voor de gastvrijheidseconomie tijdens de bijeenkomst ‘Toekomstperspectief Destinatie Holland 2025’ van NBTC Holland Marketing. De visie wordt daar officieel overhandigd aan minister Kamp van Economische Zaken. Uitgangspunt voor de nieuwe sectorvisie is het versterken van de concurrentiepositie van de Nederlandse gastvrijheidseconomie. Aan deze nieuwe sectorvisie wordt momenteel hard gewerkt door het Topteam Gastvrijheidseconomie, in samenwerking met een groot aantal vertegenwoordigers uit de sector. Want alhoewel het Topteam voor een groot deel uit ondernemers bestaat en wordt ondersteund door BoerCroon, is input vanuit het werkveld uiteraard van groot belang. Op woensdag 4 september organiseerde het Topteam dan ook een Open Space Event in het Materia Inspiration Centre in Amsterdam. Het Topteam presenteerde daar aan belanghebbenden uit de sector de stand van zaken rond de visie en vroeg betrokkenen mee te denken over verbindende toekomstbestendige thema’s voor de sector. De aanwezigen werden uitgedaagd out-of-the-box te denken en een stip aan de horizon te plaatsen. Waar willen we als sector in 2025 staan? Dat was de opdracht en dat viel nog niet mee…..


We staan voor grote uitdagingen
De gastvrijheidseconomie staat volgens Gastvrij Nederland voor grote uitdagingen. De gasten zijn aan het veranderen: ze willen een persoonlijke benadering en hun maatschappelijke betrokkenheid neemt toe. Door allerlei technologische ontwikkelingen willen ze ongeacht tijd of locatie kunnen (net)werken, co-creëren en in contact staan met vrienden. Ervaringen in vakantielanden en -steden, vervoer, verblijf en vermaak worden online en mobiel uitgewisseld. Tegelijkertijd concurreert toeristisch Nederland met de hele wereld en binnen Nederland weer met elkaar. De vraag dringt zich op hoe de sector vitaal kan worden gehouden. Hoe verbinden we de diversiteit van onze sector op nationaal, regionaal en lokaal niveau en wat is publiek en wat privaat? Hoe lossen we deze vraagstukken op zodat we de economische betekenis van de sector vergroten en toekomstbestendig maken? Geen eenvoudige opgave voor een sector met een enorme diversiteit en een hoog gehalte aan MKB-bedrijven.


Topsectorbenadering van de gastvrijheidseconomie
De aftrap werd gegeven door de voorzitter van het Topteam Gastvrijheidseconomie, Theo Ruijs. Hij laat geen kans voorbij gaan om het belang van de gastvrijheidseconomie te onderstrepen en ook deze keer stond hij voor zijn sector. "Zo staat in deze sector de mens centraal, is het een internationaal opererende sector, zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week open, hebben we te maken met een seizoenspatroon, moeten we heel erg flexibel zijn in een zapwereld, faciliteren we andere sectoren als het gaat om leefbaarheid en is het een sector met historie en innovatiekracht”, aldus Ruijs. Hij pleitte voor een topsectorachtige benadering van de gastvrijheidseconomie. De gastvrijheidseconomie is in de ogen van de Rijksoverheid dan wel geen topsector maar wordt hoe langer hoe meer als zodanig behandeld. Dat blijkt ook uit het Center of Expertise dat de sector heeft toegekend gekregen. Doel van deze topsectorbenadering is het versterken van de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven, gegeven de economische kansen en maatschappelijke uitdagingen. Centraal staat samenwerking binnen de ‘gouden driehoek’ van bedrijven, overheden en kennisinstellingen. De innovatie moet worden bevorderd door een sectorale aanpak, vraagsturing vanuit het bedrijfsleven, minder specifieke subsidies, meer generieke lastenverlichting en meer ruimte voor ondernemers.


Op weg naar de stip aan de horizon
De nieuwe visie moet in de optiek van Ruijs geen stilstaand model zijn maar een levend document met een visie, een stip aan de horizon, zodat iedereen in de sector weet waar we met z’n allen naar toe gaan. Met ‘Gastvrijheid van Wereldklasse’ moeten we de gastvrijheidseconomie beter op de kaart krijgen. Met de nieuwe visie wil het Topteam de sector een perspectief bieden.


Inspelen op maatschappelijke megatrends van levensbelang
Na deze inleiding was het de beurt aan Robert Middelkoop van BoerCroon die de stand van zaken in het Topteam toelichtte. Het betrof hier volgens Middelkoop nog wel ‘work in progress’.

De sectorvisie omvat het binnenlands en inkomend toerisme. Het uitgaand toerisme, home entertainment en de toeristische maakindustrie vallen buiten de scope van de sectorvisie. Binnen de sector weten we het al lang maar de economische relevantie van de gastvrijheidseconomie met 38 miljard aan bestedingen (2,9% BNP) en 413.000 banen (4,5% van alle banen in Nederland) staat beslist niet ter discussie. Bovendien leveren investeringen in de sector zowel een verhoging van de bestedingen als extra werkgelegenheid op. Groot voordeel is ook dat onze sector niet te outsourcen is en de bestedingen en werkgelegenheid binnen de grenzen blijven. De sector genereert op vier niveaus (Nederland, regio, onderneming en individu) gebieds- en gastwaarde. Het is volgens Middelkoop van belang om in te spelen op de maatschappelijke megatrends die zich nu en in de toekomst voordoen.


Drivers gastvrijheidseconomie 2025

VRAAG

 ● Mensen betalen voor kwaliteitsmomenten, niet voor accommodaties

 ● Consument wil (informatie)behoefte direct bevredigd zien

 ● Consument wil aanbod op maat / persoonlijk aanbod

 ● Consument wil veel ervaringen combineren in 1 trip

 ● Gasten ruilen, handelen en regelen onderling

 ● Vervaging tussen recreatie en arbeid (en wonen, zorg, sport, …)

AANBOD

 ● De markt is niet meer te sturen door (grote) aanbieders

 ● Branchevervaging zet door / Verbreding van het domein

 ● Concurrentie om het belevingsgevoel van de consument

 ● Overaanbod

 ● Verdere opkomst van internationale eigenaren

PROCES

 ● Het zoek- en boekgedrag van consumenten is fundamenteel veranderd

 ● De rol van de aanbieder of intermediaire organisatie staat ter discussie

 ● Nieuwe digitale mogelijkheden

 ● Slechte ontsluiting van informatie remt de meerwaarde van big data

 ● Slag om de klantgegevens: wie is eigenaar van de klant

OMGEVING

 ● Investeringen nemen af

 ● Collectiviteit staat onder druk, individualisering neemt toe

 ● Tekort aan vakbekwaam technisch personeel

 ● Vervaging tussen stad en streek


Hospitality-mentaliteit moet verder worden ontwikkeld
Om daar goed op in te spelen moet de hospitality-mentaliteit verder ontwikkeld worden, aanbieders allianties met elkaar aangaan, kwaliteit en duurzaamheid verder worden ontwikkeld, ondernemers voldoende investerings-, vestigings-, arbeids- en innovatieruimte krijgen en de concurrentiekracht worden bevorderd. Problemen zijn er natuurlijk ook. Denk maar aan de versnippering van de sector, regelgeving en procedures, de gebrekkige samenwerking op landelijk, regionaal en lokaal niveau, het gebrek aan kennis en kengetallen en het ontbreken van een gezamenlijk verhaal vanuit storytelling perspectief. Grote vraag is of Nederland en de Nederlanders in staat zijn tot ‘Gastvrijheid van Wereldklasse’. Dat vraagt om dienstbaarheid, inlevingsvermogen en een onvoorwaardelijke eerlijke houding. Daarbij moet gastvrijheid niet als kunstje worden gezien. Gastvrijheid moet in het DNA zitten en dat zal nog niet eenvoudig zijn. Bij ‘Gastvrijheid van Wereldklasse’ gaat het overigens helemaal niet alleen om grote iconen als bijvoorbeeld het Rijksmuseum. Ook kleine horecagelegenheden kunnen ‘Gastvrijheid van Wereldklasse’ uitstralen. Het is veel meer de vraag of we werkelijk gastvrij zijn, het aanbod op de vraag aansluit en ons aanbod internationaal competitief is.


Out-of-the-box naar nieuwe verrassende toekomstbeelden
Het Topteam Gastvrijheidseconomie werkt aan vergezichten op vier niveaus (nationaal, regionaal, bedrijf en individu) en na de luistersessies mochten de deelnemers zelf actief met deze niveaus aan de slag. Iedereen kon aansluiten bij een groep naar keuze. De opdracht was niet eenvoudig. Eerst moest een strategische aanleiding worden vastgesteld, vervolgens een toekomstbeeld voor de sector (de stip aan de horizon) worden geschetst waarna de stappen moesten worden vastgesteld om van de huidige situatie naar het toekomstbeeld te komen. Het viel in de meeste groepen niet mee om out-of-the-box tot nieuwe verrassende toekomstbeelden te komen. Over het algemeen werd voortgeborduurd op ontwikkelingen die nu al zichtbaar zijn.


Nationaal: Overal en altijd toegang tot het complete aanbod van bedrijf en particulier
De groep die met het nationale niveau aan de slag mocht gaan, wilde de toerist in 2025 overal en altijd toegang bieden tot het gehele recreatieve aanbod. En niet alleen aanbod van bedrijven maar ook van particulieren. Deze groep signaleerde namelijk veel onbenutte recreatiegoederen (ook bij particulieren) en een gefragmenteerd aanbod. De trend van bezit naar gebruik zal zich volgens deze groep in de toekomst nog nadrukkelijker manifesteren. Ze zien daarbij wel enige belemmeringen. Huidige aanbieders laten zich leiden door angst en zullen vanwege status, macht en eigendom niet eenvoudig een andere koers willen varen. Toch zullen technologische mogelijkheden en druk van de consument de weg naar één Gastvrij Nederland plaveien. De universele gastvrijheidssleutel, zoals zij dit project hebben genoemd, moet daar verandering in gaan brengen.


Regionaal: Samenwerking en verbinding
De eerste groep die met het regionaal niveau aan de slag mocht, zag vooral veel in samenwerking en verbinden. Regio’s moeten in de toekomst een unieke beleving aanbieden maar zich daarbij ook weer verbinden met andere regio’s. Ook in fysieke zin, met kennis, en met andere sectoren moeten we ons verbinden. Nederlandse iconen als water, cultuurhistorie en de agrosector moeten daarbij als verbindende elementen fungeren.


Regionaal: Mooi Nederland
De tweede regionale groep vond dat we samen beter inzichtelijk moeten maken hoe mooi Nederland is. We moeten daartoe over onze eigen schaduw heen stappen. De groep schetste een prachtig toekomstbeeld met een ideale samenwerking, een betere ontsluiting van het aanbod en een helder inzicht in kosten en baten. Kansen zag deze groep in zorgtoerisme, ict-mogelijkheden en gezamenlijke promotie.


Bedrijf: Durf te delen
De groep die zich op het bedrijfsniveau had geconcentreerd keek vooral naar de agrarische sector. Daar wordt veel en intensief samengewerkt. Ook in de gastvrijheidseconomie kunnen we door het delen en verspreiden van relevante kennis veel verder komen. Durf te delen, was het devies voor deze groep die ook de slogan ‘Iedereen een iPad en de wereld is gered’ in de groep gooide. Concrete ideeën waren er ook. Zet een ondernemersfonds op om innovaties te financieren en gebruik veel meer de kennis van de gasten.


Individu: Trots en identiteit
Volgens de groep die met het individu aan de slag ging begint en eindigt alles met de mens. Zij waren over hun eigen schaduw gesprongen en hadden een droomplek voor de nieuwe gast van 2025 gecreëerd. Toeristische bestemmingen moeten op zoek gaan naar hun eigen identiteit en daar trots op zijn. Toch waren ook zij met de beide benen op de grond blijven staan en realiseerden ze zich terdege dat er niets veranderd als er geen sense of urgency is.


Conclusie: Creëer een sense of urgency
En daarmee hebben we wellicht een van de grootste bedreigingen voor innovatie in de sector te pakken. Als we onvoldoende de noodzaak tot veranderen erkennen, is stilstand wellicht de grootste valkuil voor de Nederlandse gastvrijheidseconomie. In deze sterk veranderende wereld met een consument die steeds opnieuw wil worden geprikkeld, is stilstand eenvoudigweg de dood in de pot. Als we de ondernemer niet van een sense of urgency weten te overtuigen, is deze sector in de toekomst alleen nog maar met achterhoedegevechten bezig en hebben we definitief afstand genomen van de eredivisie van de toeristische bestemmingen. Hoeveel mooie vergezichten we ook creëren. En hierin ziet wellicht ook de oplossing. Als we ondernemers enthousiast krijgen voor een reëel maar mooi toekomstperspectief dan is de wedstrijd al voor de helft gelopen. Want alles begint met een idee, met een droom en iemand die daar zijn schouders onder wil zetten.


Videosamenvatting




Samenstelling Topteam

1. Theo Ruijs – Hotel Theater Figi & Slot Zeist

2. Cees Slager - Molecaten groep

3. Seger van Voorst tot Voorst - Nationale Park de Hoge Veluwe

4. Ger Swinkels - Restaurant De Zwaan

5. Alex van Hooff – Burgers’ Zoo

6. Hein van Oorschot - College van Bestuur van NHTV

7. Jos Vranken – NBTC Holland Marketing

8. Guido Landheer - Topsectoren en Industriebeleid Ministerie van Economische Zaken



Link: http://www.gastvrij-nederland.nl/nieuws/index/2013/09/Ondernemers-brainstormen-over-visie-Nederlandse-gastvrijheidsect
Topics:Beleid
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, visies, beleidsplannen

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...