Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

Nog 1,5 miljoen filmconsumenten bereikbaar

In het onderzoeksrapport van NBTC en Gastvrij Nederland , genaamd ‘Kerncijfers 2012 Gastvrijheidseconomie‘ valt af te lezen dat Nederlanders in 2010 zo’n 107 miljoen vrijetijdsactiviteiten in de cultuursector hebben ondernomen. Binnen deze vrijetijdsactiviteiten namen bioscoop en filmhuis bezoeken een aandeel van 40 procent in. Hiermee was het, op het gebied van cultuur, de populairste vrijetijdsactiviteit in dat jaar. Voor het jaar 2012 komt dat neer op 30 miljoen bioscoopbezoeken, een groei van 0,6% ten opzichte van 2011. De Nederlandse filmproducties deden het echter minder goed in 2012. Ten opzichte van 2011 was er een afname van bijna 2 miljoen verkochte toegangskaartjes te constateren. In dat jaar werden er namelijk nog zo’n 7 miljoen kaarten verkocht, in 2012 waren dit er 5 miljoen. De Nederlandse filmproductie kan zijn marktpositie echter op afzienbare termijn uitbreiden met 1,5 miljoen filmconsumenten die nu nog niet betalen voor Nederlandse films, maar die dat wel zouden willen.


Voorwaarde bereiken nieuw publiek
Een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van dat nieuwe publiek is de productie van een breder aanbod van genres en type films - voor een groot publiek, crossover en arthouse - en een groter productievolume dan nu het geval is. Daarmee zou de Nederlandse filmproductie beter kunnen inspelen op de wensen van de verschillende publieksgroepen. Verder blijkt een betere spreiding van de films gedurende het jaar stimulerend te werken voor het aantal bezoekers.

Een breder scala aan Nederlandse filmproducties nodig
Ook de frequentie van het bioscoop- en filmtheaterbezoek aan Nederlandse filmproducties kan worden verhoogd. Dat kan onder meer worden gestimuleerd door een betere spreiding door het jaar van de uitbreng van nieuwe Nederlandse filmproducties, meent EYE Film Instituut Nederland. 

Onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm’
Dit zijn enkele conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek ‘Het publiek en de Nederlandse speelfilm – een verkenning van de nationale markt’, uitgevoerd door de Stichting Filmonderzoek en Paul Verstraeten/Filmtest, in opdracht van EYE Film Instituut Nederland, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). De resultaten van het onderzoek zijn dinsdagmiddag 1 oktober in Utrecht gepresenteerd op het Nederlands Film Festival.

Taal en herkenbaarheid
De taal en herkenbaarheid zijn belangrijk voor de uitgesproken voorkeur voor Nederlandse filmproducties. Dat is vooral de reden voor de populariteit van Nederlandse filmproducties bij jongeren, ouderen (55+), ouders met jonge kinderen, lager opgeleiden en het publiek dat niet in de grote steden woont. Ouderen geven om die reden zelfs eerder de voorkeur aan Nederlandse filmproducties dan aan Amerikaanse.


In 10 jaar 6% stijging voorkeur Nederlandse filmproducties
De concurrentiekracht van Nederlandse filmproducties ten opzichte van het Amerikaanse aanbod is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Als het publiek blindelings zou moeten kiezen geeft 21% van de Nederlanders de voorkeur aan een Nederlandse filmproductie en 38% aan een Amerikaanse. De rest van het publiek heeft geen specifieke voorkeur. Tien jaar geleden zou nog maar 15% kiezen voor een Nederlandse filmproductie.


Nu en tien jaar geleden
Het publieksonderzoek laat verder zien dat het belang van Nederlandse filmproducties groot is. De helft van de volwassen Nederlanders kijkt graag naar Nederlandse filmproducties en bijna elke volwassen Nederlander (94%) ziet ook daadwerkelijk Nederlandse filmproducties. De grootste groep (81%) doet dit via de gratis tv-zenders en meer dan de helft (53%) van de Nederlanders betaalt ook voor Nederlandse filmproducties in de bioscoop, het filmtheater of om die thuis te zien. In vergelijking met tien jaar geleden spreekt de Nederlandse filmproductie tegenwoordig bredere groepen aan. Dat blijkt onder meer uit de toegenomen waardering: 60% van de Nederlanders vindt Nederlandse filmproducties beter geworden. Vooral onder jongeren (16-23 jaar) is de waardering in tien jaar sterk toegenomen.

Oxford Economics bepleit actief stimuleringsbeleid overheid
De aanbevelingen van het publieksonderzoek sluiten aan bij het eerder gepresenteerde onderzoek Economic contribution of the Dutch film and audio-visual industry van onderzoeksinstituut Oxford Economics, dat een actief stimuleringsbeleid bepleit van de Nederlandse overheid in de vorm van een fiscale of economische maatregel.


Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder een representatief panel van 8000 respondenten van 16 jaar ouder. Na enkele selectievragen over filmconsumptie en een algemeen oordeel over Nederlandse filmproducties, hebben ruim 4000 mensen vragen beantwoorden over hun voorkeuren en behoeften ten opzichte van Nederlandse speelfilms. Daarnaast is er een aanvullend onderzoek uitgezet onder ruim 600 10 t/m 15 jarigen. Het onderzoeksrapport wordt deze week gepubliceerd en kan hier worden gedownload.

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...