Geplaatst op: 04-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

De recessie lijkt bij Italiaanse restaurants minst merkbaar

De recessie lijkt bij Italiaanse restaurants minst merkbaar
Het aantal Italiaanse restaurants is het afgelopen jaar in Nederland sterk toegenomen. Van alle restauranttypen in Nederland groeide de Italiaanse restaurants het sterkst. Er kwamen 55 nieuwe Italiaanse restaurants bij. Kijken we naar de groei over de afgelopen vijf jaar dan doen de Italiaanse restaurants het ook goed. Het aantal restaurants met een Italiaanse keuken is de afgelopen vijf jaar toegenomen met 13,4% van 1.180 bedrijven in 2008 naar 1.339 bedrijven in 2013. Overigens doet de Zuid-Europese keuken het goed in Nederland. Zo kreeg Nederland de afgelopen vijf jaar 12,5% meer Spaans/ Portugese restaurants en 20% meer Turkse restaurants. Het marktaandeel van Italiaanse restaurants is de afgelopen tien jaar toegenomen naar in totaal 12% van de totale restaurantmarkt. De opkomst van Italiaanse fast casual concepten is hier mede veroorzaker van. Desondanks staat de gemiddelde besteding onder druk. Dit blijkt uit het brancheonderzoek ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca – advies.

Italiaanse keuken meest voorkomende Zuid-Europese keuken
De Italiaanse keuken is veruit de meest voorkomende Zuid-Europese keuken en bezit over het grootste aandeel van 60%, gevolg door Grieks (18%) en Spaans/Portugees (8%). Het aandeel van Italiaanse restaurants en Spaans/Portugese restaurants is in de afgelopen vijf jaar onveranderd gebleven. Het aandeel van Griekse restaurants is daartegen van 20% naar 18% gedaald, welke een groei betekent voor de overige Zuid-Europese keukens.



Meeste Italianen in de Randstad
De meeste Italiaanse restaurants zijn gevestigd in de Randstad, namelijk 55% van alle Italiaanse restaurants. Alleen al in de 21 grootste steden van Nederland zijn 41% van de Italiaanse restaurants er vinden. De ontwikkeling van het aantal Italiaanse restaurants verschilt echter sterk per regio. In de provincies Zeeland en Limburg is de procentuele groei in de afgelopen vijf jaar het grootste met respectievelijk 40,7% en 23%. De provincies Drenthe, Flevoland en Groningen zijn de provincies waar het aanbod daalde met respectievelijk 11,8%, 10% en 3,6%.

Invloed Italiaanse lifestyle
De invloed van de Italiaanse lifestyle is steeds beter terug te zien in het straatbeeld. Naast de groeiende populariteit van verschillende Italiaanse merken is de opkomende Youth Food Movement van origine Italiaans. Deze jongeren maken zich sterk voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem en krijgen een steeds grotere stem in de politiek en het bedrijfsleven.


Na terugval stabilisatie gemiddelde besteding

In 2012 is de gemiddelde besteding per bezoek per gast bij Zuid-Europese restaurants drastisch gedaald van €19,30 naar € 16,80. Net als bij de totale restaurantsector waar de gemiddelde besteding is gedaald van €19,40 in 2011 naar € 16,40 in 2012. In de eerste 8 maanden van 2013 blijft de gemiddelde besteding praktisch op het niveau van 2012. Ook de bezoekfrequentie staat onder druk, maar hier geven de cijfers van de eerste 8 maanden van 2013 aan dat het lijkt te stabiliseren. Wel daalde de bezoekfrequentie bij de Zuid-Europese restaurants in de 5 crisisjaren met circa 12,5% (Totale restaurantmarkt:- 14%)


Opkomst fast casual concepten

De opkomst van de fast casual concepten zou de groei mede kunnen hebben veroorzaakt. Deze concepten sluiten goed aan bij de steeds vaker voorkomende eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl waar behoefte is aan goedkope, gezonde maaltijden en een snelle service. De verwachting is dat het aanbod van de Italiaanse fast casual concepten verder zal toenemen.


Keurmerk Italiaanse restaurants

De kwaliteit van de Italiaanse keuken wordt sinds 2010 gestimuleerd en bewaakt door de Italiaanse overheid met een keurmerk voor Italiaanse restaurants, de ‘Marchio Ospitalità Italiana’. De Italiaanse restaurants beginnen zich volgens het onderzoek steeds meer te differentiëren en zich te onderscheiden van hun collega’s. Naar verwachting zal het onderscheid tussen de keuken uit verschillende Italiaanse streken duidelijker zichtbaar worden in alle segmenten.


Toekomstbeeld
Als de ontwikkelingen van de laatste 3 jaar zich zullen voortzetten, dan zal het aantal Italiaanse restaurants de komende jaren verder stijgen naar circa 1.400 in 2015. De vraag is echter of de daling van de gemiddelde besteding in 2012 en het marginale herstel in 2013 de groei niet zullen stagneren. In de toekomst zal de aanwezigheid van Italiaanse restaurants in de culinaire top toenemen. Met name de combinatie van nieuwe kooktechnieken, traditionele gerechten en regionale producten met een moderne twist maken dat de Italiaanse keuken blijft ontwikkelen. Dit meent Roberto Payer, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland.

Link: http://www.spronsen.com/nl/home
Topics:Horeca
Trefwoorden: brancheontwikkelingen, horeca, onderzoek, restaurants, italiaans

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...