Geplaatst op: 04-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

De recessie lijkt bij Italiaanse restaurants minst merkbaar

De recessie lijkt bij Italiaanse restaurants minst merkbaar
Het aantal Italiaanse restaurants is het afgelopen jaar in Nederland sterk toegenomen. Van alle restauranttypen in Nederland groeide de Italiaanse restaurants het sterkst. Er kwamen 55 nieuwe Italiaanse restaurants bij. Kijken we naar de groei over de afgelopen vijf jaar dan doen de Italiaanse restaurants het ook goed. Het aantal restaurants met een Italiaanse keuken is de afgelopen vijf jaar toegenomen met 13,4% van 1.180 bedrijven in 2008 naar 1.339 bedrijven in 2013. Overigens doet de Zuid-Europese keuken het goed in Nederland. Zo kreeg Nederland de afgelopen vijf jaar 12,5% meer Spaans/ Portugese restaurants en 20% meer Turkse restaurants. Het marktaandeel van Italiaanse restaurants is de afgelopen tien jaar toegenomen naar in totaal 12% van de totale restaurantmarkt. De opkomst van Italiaanse fast casual concepten is hier mede veroorzaker van. Desondanks staat de gemiddelde besteding onder druk. Dit blijkt uit het brancheonderzoek ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca – advies.

Italiaanse keuken meest voorkomende Zuid-Europese keuken
De Italiaanse keuken is veruit de meest voorkomende Zuid-Europese keuken en bezit over het grootste aandeel van 60%, gevolg door Grieks (18%) en Spaans/Portugees (8%). Het aandeel van Italiaanse restaurants en Spaans/Portugese restaurants is in de afgelopen vijf jaar onveranderd gebleven. Het aandeel van Griekse restaurants is daartegen van 20% naar 18% gedaald, welke een groei betekent voor de overige Zuid-Europese keukens.



Meeste Italianen in de Randstad
De meeste Italiaanse restaurants zijn gevestigd in de Randstad, namelijk 55% van alle Italiaanse restaurants. Alleen al in de 21 grootste steden van Nederland zijn 41% van de Italiaanse restaurants er vinden. De ontwikkeling van het aantal Italiaanse restaurants verschilt echter sterk per regio. In de provincies Zeeland en Limburg is de procentuele groei in de afgelopen vijf jaar het grootste met respectievelijk 40,7% en 23%. De provincies Drenthe, Flevoland en Groningen zijn de provincies waar het aanbod daalde met respectievelijk 11,8%, 10% en 3,6%.

Invloed Italiaanse lifestyle
De invloed van de Italiaanse lifestyle is steeds beter terug te zien in het straatbeeld. Naast de groeiende populariteit van verschillende Italiaanse merken is de opkomende Youth Food Movement van origine Italiaans. Deze jongeren maken zich sterk voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem en krijgen een steeds grotere stem in de politiek en het bedrijfsleven.


Na terugval stabilisatie gemiddelde besteding

In 2012 is de gemiddelde besteding per bezoek per gast bij Zuid-Europese restaurants drastisch gedaald van €19,30 naar € 16,80. Net als bij de totale restaurantsector waar de gemiddelde besteding is gedaald van €19,40 in 2011 naar € 16,40 in 2012. In de eerste 8 maanden van 2013 blijft de gemiddelde besteding praktisch op het niveau van 2012. Ook de bezoekfrequentie staat onder druk, maar hier geven de cijfers van de eerste 8 maanden van 2013 aan dat het lijkt te stabiliseren. Wel daalde de bezoekfrequentie bij de Zuid-Europese restaurants in de 5 crisisjaren met circa 12,5% (Totale restaurantmarkt:- 14%)


Opkomst fast casual concepten

De opkomst van de fast casual concepten zou de groei mede kunnen hebben veroorzaakt. Deze concepten sluiten goed aan bij de steeds vaker voorkomende eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl waar behoefte is aan goedkope, gezonde maaltijden en een snelle service. De verwachting is dat het aanbod van de Italiaanse fast casual concepten verder zal toenemen.


Keurmerk Italiaanse restaurants

De kwaliteit van de Italiaanse keuken wordt sinds 2010 gestimuleerd en bewaakt door de Italiaanse overheid met een keurmerk voor Italiaanse restaurants, de ‘Marchio Ospitalità Italiana’. De Italiaanse restaurants beginnen zich volgens het onderzoek steeds meer te differentiëren en zich te onderscheiden van hun collega’s. Naar verwachting zal het onderscheid tussen de keuken uit verschillende Italiaanse streken duidelijker zichtbaar worden in alle segmenten.


Toekomstbeeld
Als de ontwikkelingen van de laatste 3 jaar zich zullen voortzetten, dan zal het aantal Italiaanse restaurants de komende jaren verder stijgen naar circa 1.400 in 2015. De vraag is echter of de daling van de gemiddelde besteding in 2012 en het marginale herstel in 2013 de groei niet zullen stagneren. In de toekomst zal de aanwezigheid van Italiaanse restaurants in de culinaire top toenemen. Met name de combinatie van nieuwe kooktechnieken, traditionele gerechten en regionale producten met een moderne twist maken dat de Italiaanse keuken blijft ontwikkelen. Dit meent Roberto Payer, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland.

Link: http://www.spronsen.com/nl/home
Topics:Horeca
Trefwoorden: brancheontwikkelingen, horeca, onderzoek, restaurants, italiaans

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.