De recessie lijkt bij Italiaanse restaurants minst merkbaar
Italiaanse keuken meest voorkomende Zuid-Europese keuken
De Italiaanse keuken is veruit de meest voorkomende Zuid-Europese keuken en bezit over het grootste aandeel van 60%, gevolg door Grieks (18%) en Spaans/Portugees (8%). Het aandeel van Italiaanse restaurants en Spaans/Portugese restaurants is in de afgelopen vijf jaar onveranderd gebleven. Het aandeel van Griekse restaurants is daartegen van 20% naar 18% gedaald, welke een groei betekent voor de overige Zuid-Europese keukens.
Meeste Italianen in de Randstad
De meeste Italiaanse restaurants zijn gevestigd in de Randstad, namelijk 55% van alle Italiaanse restaurants. Alleen al in de 21 grootste steden van Nederland zijn 41% van de Italiaanse restaurants er vinden. De ontwikkeling van het aantal Italiaanse restaurants verschilt echter sterk per regio. In de provincies Zeeland en Limburg is de procentuele groei in de afgelopen vijf jaar het grootste met respectievelijk 40,7% en 23%. De provincies Drenthe, Flevoland en Groningen zijn de provincies waar het aanbod daalde met respectievelijk 11,8%, 10% en 3,6%.
Invloed Italiaanse lifestyle
De invloed van de Italiaanse lifestyle is steeds beter terug te zien in het straatbeeld. Naast de groeiende populariteit van verschillende Italiaanse merken is de opkomende Youth Food Movement van origine Italiaans. Deze jongeren maken zich sterk voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem en krijgen een steeds grotere stem in de politiek en het bedrijfsleven.
Na terugval stabilisatie gemiddelde besteding
In 2012 is de gemiddelde besteding per bezoek per gast bij Zuid-Europese restaurants drastisch gedaald van €19,30 naar € 16,80. Net als bij de totale restaurantsector waar de gemiddelde besteding is gedaald van €19,40 in 2011 naar € 16,40 in 2012. In de eerste 8 maanden van 2013 blijft de gemiddelde besteding praktisch op het niveau van 2012. Ook de bezoekfrequentie staat onder druk, maar hier geven de cijfers van de eerste 8 maanden van 2013 aan dat het lijkt te stabiliseren. Wel daalde de bezoekfrequentie bij de Zuid-Europese restaurants in de 5 crisisjaren met circa 12,5% (Totale restaurantmarkt:- 14%)
Opkomst fast casual concepten
De opkomst van de fast casual concepten zou de groei mede kunnen hebben veroorzaakt. Deze concepten sluiten goed aan bij de steeds vaker voorkomende eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl waar behoefte is aan goedkope, gezonde maaltijden en een snelle service. De verwachting is dat het aanbod van de Italiaanse fast casual concepten verder zal toenemen.
Keurmerk Italiaanse restaurants
De kwaliteit van de Italiaanse keuken wordt sinds 2010 gestimuleerd en bewaakt door de Italiaanse overheid met een keurmerk voor Italiaanse restaurants, de ‘Marchio Ospitalità Italiana’. De Italiaanse restaurants beginnen zich volgens het onderzoek steeds meer te differentiëren en zich te onderscheiden van hun collega’s. Naar verwachting zal het onderscheid tussen de keuken uit verschillende Italiaanse streken duidelijker zichtbaar worden in alle segmenten.
Toekomstbeeld
Als de ontwikkelingen van de laatste 3 jaar zich zullen voortzetten, dan zal het aantal Italiaanse restaurants de komende jaren verder stijgen naar circa 1.400 in 2015. De vraag is echter of de daling van de gemiddelde besteding in 2012 en het marginale herstel in 2013 de groei niet zullen stagneren. In de toekomst zal de aanwezigheid van Italiaanse restaurants in de culinaire
top toenemen. Met name de combinatie van nieuwe kooktechnieken, traditionele
gerechten en regionale producten met een moderne twist maken dat de Italiaanse
keuken blijft ontwikkelen. Dit meent Roberto Payer, voorzitter van de Italiaanse
Kamer van Koophandel in Nederland.