Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit
Bezoekers aan Sail de Ruyter in Vlissingen hebben zes
miljoen euro uitgegeven. Zij waardeerden het programma gemiddeld met een 8,2. De
helft van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter woont buiten de provincie
Zeeland, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland.
Dat blijkt uit
onderzoek van onderzoeksbureau Scoop in opdracht van de Provincie Zeeland naar het effect van Sail de Ruyter op de
Zeeuwse economie. Sail de Ruyter vond plaats van donderdag 22 augustus tot en
met zondag 25 augustus 2013 in Vlissingen.
Provinciale subsidie
De provincie Zeeland ondersteunt een aantal grote Zeeuwse festivals en evenementen op het gebied van cultuur, toerisme en sport, die een grote promotionele, economische en toeristische aantrekkingskracht hebben op Zeeland. Eén daarvan is Sail de Ruyter dat een provinciale subsidie ontving van 250.000 euro.
Veertig procent bezocht evenement meerdere dagen
De Sailbezoekers waardeerden het programma met een 8,2, de locaties met een 8,3 en de sfeer met een 8,5. Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter buiten de provincie Zeeland woont, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland. Verder blijkt dat 40 procent van alle bezoekers twee of meer dagen aanwezig was bij het evenement.
Horeca profiteert het meest
De gemiddelde bezoeker heeft 19,83 euro besteed tijdens het
evenement, goed voor 6 miljoen euro in totaal. Maar liefst 54 procent van de
bestedingen deden de bezoekers bij de lokale horeca, maar ook de winkeliers (10
procent) en de hotelbranche en aanbieders van overnachtingen hebben profijt
gehad van het evenement (15 procent). Daarbij komt ook nog een
organisatiebudget van een kleine miljoen euro. De organisatie schat dat circa
90% van alle uitgaven zijn gedaan in de Zeeuwse economie.
Hoge mediawaarde
Ook de mediawaarde van het evenement is hoog, dat wil zeggen dat er veel gratis publiciteit geweest is die aangeeft wat de mediawaarde is als je die als advertentieruimte had ingekocht. Dit bedrag is naar schatting ten minste 600.000 euro.
Online onderzoek
Het onderzoek is grotendeels door Scoop uitgevoerd met behulp van een vragenlijst op internet en richtte zich op twee bezoekersgroepen: alle bezoekers van het evenement en daarbinnen specifiek op bezoekers die tickets hadden gekocht om mee te kunnen varen op één van de tallships. In totaal hebben 660 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvan 208 uit de categorie die hebben gevaren op een tallship. Daarmee is de enquête representatief voor alle bezoekers