Geplaatst op: 06-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit
Foto: Ad Walrave

Bezoekers aan Sail de Ruyter in Vlissingen hebben zes miljoen euro uitgegeven. Zij waardeerden het programma gemiddeld met een 8,2. De helft van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter woont buiten de provincie Zeeland, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland.


Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Scoop in opdracht van de Provincie Zeeland naar het effect van Sail de Ruyter op de Zeeuwse economie. Sail de Ruyter vond plaats van donderdag 22 augustus tot en met zondag 25 augustus 2013 in Vlissingen.


Provinciale subsidie

De provincie Zeeland ondersteunt een aantal grote Zeeuwse festivals en evenementen op het gebied van cultuur, toerisme en sport, die een grote promotionele, economische en toeristische aantrekkingskracht hebben op Zeeland. Eén daarvan is Sail de Ruyter dat een provinciale subsidie ontving van 250.000 euro.


Veertig procent bezocht evenement meerdere dagen

De Sailbezoekers waardeerden het programma met een 8,2, de locaties met een 8,3 en de sfeer met een 8,5. Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter buiten de provincie Zeeland woont, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland. Verder blijkt dat 40 procent van alle bezoekers twee of meer dagen aanwezig was bij het evenement.


Horeca profiteert het meest

De gemiddelde bezoeker heeft 19,83 euro besteed tijdens het evenement, goed voor 6 miljoen euro in totaal. Maar liefst 54 procent van de bestedingen deden de bezoekers bij de lokale horeca, maar ook de winkeliers (10 procent) en de hotelbranche en aanbieders van overnachtingen hebben profijt gehad van het evenement (15 procent). Daarbij komt ook nog een organisatiebudget van een kleine miljoen euro. De organisatie schat dat circa 90% van alle uitgaven zijn gedaan in de Zeeuwse economie.


Hoge mediawaarde

Ook de mediawaarde van het evenement is hoog, dat wil zeggen dat er veel gratis publiciteit geweest is die aangeeft wat de mediawaarde is als je die als advertentieruimte had ingekocht. Dit bedrag is naar schatting ten minste 600.000 euro.


Online onderzoek

Het onderzoek is grotendeels door Scoop uitgevoerd met behulp van een vragenlijst op internet en richtte zich op twee bezoekersgroepen: alle bezoekers van het evenement en daarbinnen specifiek op bezoekers die tickets hadden gekocht om mee te kunnen varen op één van de tallships. In totaal hebben 660 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvan 208 uit de categorie die hebben gevaren op een tallship. Daarmee is de enquête representatief voor alle bezoekers

Trefwoorden: maritieme evenementen, zeeland, vlissingen, bezoekersonderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.