Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord

Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord
In het eurogebied is de recessie na anderhalf jaar ten einde. De verwachting is dat ook Nederland in de tweede helft van 2013 de recessie achter zich laat. Maar vijf jaar na de aanvang van de economische crises is het herstel nog uiterst broos. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste visie op het MKB.

Innoverende ondernemers hebben de wind in de zeilen
Het is volgens de bank geen toeval dat een beperkte groep van bedrijven nu al de wind in de zeilen heeft. Het zijn ondernemers die heel bewust een andere koers hebben gekozen. Ze anticiperen op de nieuwe realiteit. Ze hebben hun bedrijfsvoering aangepast, waarbij de focus op vernieuwing, waarde creatie en samen­werking zwaarder weegt dan het realiseren van groei en rendement op korte termijn. Ze maken optimaal gebruik van nieuwe ondersteunende technologie. Het zijn de koplopers op het pad naar het nieuwe tijdperk. Waar overheden twijfelen over de juiste koers voor de langere termijn, is het belangrijk dat het Nederlandse bedrijfsleven – en meer specifiek het MKB – het initiatief neemt. Wachten op de terugkeer van de economische situatie zoals die was, is geen optie.

Samenwerking is het sleutelwoord
Volgens Rabobank vormt samenwerking het sleutelwoord bij innovatie. Door samenwerking ontstaan nieuwe inzichten en versterkt of versnelt het innovatieproces. In het verleden hielden bedrijven hun innovatie het liefst geheim. Daardoor duurde het lang voordat een nieuw product naar de markt kon worden gebracht. Dit model lijkt in de huidige veranderende wereld niet langer houdbaar. De bank onderscheidt drie samenwerkingsvormen.

Samen met andere branches
Een formeel of informeel partnership met experts of partijen uit andere branches. Dat is de meest voorkomende manier van vernieuwing door samenwerking. Een goed voorbeeld hiervan is de sameday delivery service van Primera en Quantore. In binnensteden worden snel kleine kantoorbenodigdheden afgeleverd bij de MKB-klant alsof het pizza’s zijn. Het distributie­kanaal draait 24/7.

Samen met klanten
Een hele andere vorm van samenwerking is die met klanten. Dit wordt ook wel cocreatie genoemd. Uitgangspunt hierbij is dat de klant betrokken wordt bij (een deel van) het innovatieproces. Vaak gaat het om het genereren van ideeën of het beoordelen of toetsen van een concept. Bekende voorbeelden uit de praktijk zijn Mona (met het toetje van het jaar), Lays (met de ontwikkeling van een nieuwe chipssmaak), Lego Factory (waarbij Legofans nieuwe ontwerpen kunnen indienen) en KLM Bluelab (een online platform waarop MKB-klanten kunnen reageren op probleemstellingen van de KLM om de dienstverlening te verbeteren).

Samen met ketenpartners
Samenwerking in de keten gebeurt al langere tijd. In verschillende sectoren zien we ketens ook steeds korter worden. Samenwerken met ketenpartners biedt immers veel voordelen. Het kan leiden tot totaaloplossingen voor de eindklant. En het levert vaak een kostenbesparing op. Daarnaast kan deze samenwerkingsvorm marktconventies doorbreken en zorgen voor nieuwe markten. Een voorbeeld: achttien huisartsen in Bilthoven en de Bilt startten samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht een oogkliniek. Door de kennis te bundelen, leveren zij zorg vaneen uniforme kwaliteit.

Kansen
Kansen liggen voor het oprapen, luidt een bekend gezegde. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want het dagelijks werk heeft vaak zoveel prioriteit, dat het ondernemers volgens de Rabobank vaak ontbreekt aan capaciteit en een frisse blik. Ondernemers moeten vooral kijken wat er gebeurt in andere sectoren of elders in de eigen keten. Verder is het belangrijk op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen die wellicht ook voor uw markt relevant kunnen zijn. Dit kan volgens de bank heel goed samen met anderen. "Zet het onderwerp ‘samen vernieuwen’ eens op de agenda van uw plaatselijke business club. Ook kunt u het bespreken met uw leveranciers of afnemers. Of organiseer een open innovatieevenement met een aantal klanten. Nieuwe tijden vragen om nieuw ondernemerschap. Samen vernieuwen. Samen sterker!"
Link: http://www.rabobank.nl/images/rabo_cijfers_en_trends_mkb_visie_okt_2013_29440153.pdf
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: innovatie, samenwerking, visie, mkb

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...