Geplaatst op: 07-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord

Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord
In het eurogebied is de recessie na anderhalf jaar ten einde. De verwachting is dat ook Nederland in de tweede helft van 2013 de recessie achter zich laat. Maar vijf jaar na de aanvang van de economische crises is het herstel nog uiterst broos. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste visie op het MKB.

Innoverende ondernemers hebben de wind in de zeilen
Het is volgens de bank geen toeval dat een beperkte groep van bedrijven nu al de wind in de zeilen heeft. Het zijn ondernemers die heel bewust een andere koers hebben gekozen. Ze anticiperen op de nieuwe realiteit. Ze hebben hun bedrijfsvoering aangepast, waarbij de focus op vernieuwing, waarde creatie en samen­werking zwaarder weegt dan het realiseren van groei en rendement op korte termijn. Ze maken optimaal gebruik van nieuwe ondersteunende technologie. Het zijn de koplopers op het pad naar het nieuwe tijdperk. Waar overheden twijfelen over de juiste koers voor de langere termijn, is het belangrijk dat het Nederlandse bedrijfsleven – en meer specifiek het MKB – het initiatief neemt. Wachten op de terugkeer van de economische situatie zoals die was, is geen optie.

Samenwerking is het sleutelwoord
Volgens Rabobank vormt samenwerking het sleutelwoord bij innovatie. Door samenwerking ontstaan nieuwe inzichten en versterkt of versnelt het innovatieproces. In het verleden hielden bedrijven hun innovatie het liefst geheim. Daardoor duurde het lang voordat een nieuw product naar de markt kon worden gebracht. Dit model lijkt in de huidige veranderende wereld niet langer houdbaar. De bank onderscheidt drie samenwerkingsvormen.

Samen met andere branches
Een formeel of informeel partnership met experts of partijen uit andere branches. Dat is de meest voorkomende manier van vernieuwing door samenwerking. Een goed voorbeeld hiervan is de sameday delivery service van Primera en Quantore. In binnensteden worden snel kleine kantoorbenodigdheden afgeleverd bij de MKB-klant alsof het pizza’s zijn. Het distributie­kanaal draait 24/7.

Samen met klanten
Een hele andere vorm van samenwerking is die met klanten. Dit wordt ook wel cocreatie genoemd. Uitgangspunt hierbij is dat de klant betrokken wordt bij (een deel van) het innovatieproces. Vaak gaat het om het genereren van ideeën of het beoordelen of toetsen van een concept. Bekende voorbeelden uit de praktijk zijn Mona (met het toetje van het jaar), Lays (met de ontwikkeling van een nieuwe chipssmaak), Lego Factory (waarbij Legofans nieuwe ontwerpen kunnen indienen) en KLM Bluelab (een online platform waarop MKB-klanten kunnen reageren op probleemstellingen van de KLM om de dienstverlening te verbeteren).

Samen met ketenpartners
Samenwerking in de keten gebeurt al langere tijd. In verschillende sectoren zien we ketens ook steeds korter worden. Samenwerken met ketenpartners biedt immers veel voordelen. Het kan leiden tot totaaloplossingen voor de eindklant. En het levert vaak een kostenbesparing op. Daarnaast kan deze samenwerkingsvorm marktconventies doorbreken en zorgen voor nieuwe markten. Een voorbeeld: achttien huisartsen in Bilthoven en de Bilt startten samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht een oogkliniek. Door de kennis te bundelen, leveren zij zorg vaneen uniforme kwaliteit.

Kansen
Kansen liggen voor het oprapen, luidt een bekend gezegde. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want het dagelijks werk heeft vaak zoveel prioriteit, dat het ondernemers volgens de Rabobank vaak ontbreekt aan capaciteit en een frisse blik. Ondernemers moeten vooral kijken wat er gebeurt in andere sectoren of elders in de eigen keten. Verder is het belangrijk op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen die wellicht ook voor uw markt relevant kunnen zijn. Dit kan volgens de bank heel goed samen met anderen. "Zet het onderwerp ‘samen vernieuwen’ eens op de agenda van uw plaatselijke business club. Ook kunt u het bespreken met uw leveranciers of afnemers. Of organiseer een open innovatieevenement met een aantal klanten. Nieuwe tijden vragen om nieuw ondernemerschap. Samen vernieuwen. Samen sterker!"
Link: http://www.rabobank.nl/images/rabo_cijfers_en_trends_mkb_visie_okt_2013_29440153.pdf
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: innovatie, samenwerking, visie, mkb

CELTH





||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.