Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2013
Auteur: Marc Gerlings

Café ziet rentabiliteit dalen

Café ziet rentabiliteit dalen
De gevolgen van de huidige economische crisis zijn niet ongemerkt aan de horeca voorbijgegaan. Vooral cafés hebben het moeilijk.

Dat blijkt uit een studie waarin Ecorys de horecamarkt nader in beeld heeft gebracht. In het onderzoek, dat werd uitgevoerd op verzoek van biermerk Bavaria, is niet alleen gekeken naar de horecamarkt in het algemeen. De oorzaken van de verslechterde rentabiliteit van de café-horecaondernemingen zijn ook onderzocht. Daarnaast bevat het rapport aanbevelingen voor het verbeteren van de marktsituatie.

Smaakverandering
De studie laat zien dat de omzet- en winstdalingen deels zijn toe te schrijven aan de conjunctuurgevoeligheid van de horeca en de aanhoudende crisis. Tevens blijkt dat allerlei structurele processen een rol spelen. Dit zijn onder meer demografische veranderingen en smaak- en gedragsveranderingen bij consumenten waarvan de horeca de gevolgen ondervindt. De veranderingen in het consumentengedrag hebben een negatieve invloed op de omzetontwikkeling binnen de traditionele drankensector. Zo daalt de gemiddelde bierconsumptie per hoofd van de bevolking al sinds jaren. Dat geldt ook voor de consumptie van gedistilleerde drank.

Uitgaansgedrag veranderd
Daarnaast is het uitgaansgedrag van consumenten veranderd. Er is bijvoorbeeld sprake van een explosieve stijging van het aantal evenementen en festivals en ook het bioscoopbezoek laat (sinds 2007) weer stijgende bezoekersaantallen en omzetten zien. Hierdoor neemt de concurrentie toe en wordt de spoeling voor de traditionele horeca dunner. Demografische ontwikkelingen hebben eveneens invloed op de biermarkt. Bevolkingsgroei slaat om naar krimp, waarvan in een aantal regio's in Nederland al langer sprake is.

Prijsvorming
Verder hebben overheidsmaatregelen een grote impact op de biermarkt. Zo beïnvloedt de overheid via de heffing van BTW en accijnzen rechtstreeks de prijsvorming op de markt voor bier. Tevens is sprake van aanvullende wet- en regelgeving die van invloed is op de omzetontwikkeling. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan het verhogen van de leeftijdsgrens voor alcohol en de eisen en voorschriften die voortvloeien uit het vergunningsbeleid.

De studie laat verder zien dat de inkoop van dranken (waaronder bier) slechts een relatief klein deel vormt van de totale kosten van een horecaonderneming (rond de 30%) en dat het aandeel van de inkoop in de totale kosten over een langere periode zelfs licht is afgenomen.
Trefwoorden: horeca, cafe, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...