Geplaatst op: 10-10-2013
Auteur: Marc Gerlings

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Rotterdam Marketing stelt een aantal kennisambassadeurs aan voor de ondersteuning in het binnenhalen van congressen en evenementen. Hoe werkt dit en wat doen de ambassadeurs?

Experts worden kennisambassadeurs
Rotterdamse wetenschappers, onderzoekers en andere experts gaan zich als kennisambassadeurs inzetten voor de komst van meer congressen naar de stad. Deze nieuweRotterdam Knowledge Ambassadors, die vanavond officieel worden benoemd, zijn hiervoor gevraagd door Rotterdam Marketing.
Rotterdam Marketing wil de groei in congressen graag samen met haar samenwerkingspartners doorzetten. Congressen leveren een belangrijke bijdrage aan het zakelijk toerisme en zijn daarmee van grote waarde voor de stedelijke economie en de werkgelegenheid van de stad, meldt de marketingorganisatie.

Wesselink: "Gevestigde namen”
"Deze kennisambassadeurs zijn gevestigde namen binnen instituten als het Erasmus MC, de Erasmus Universiteit, en het Scheepvaart en Transport College en wonen vaak internationale congressen in het buitenland bij. Juist zij kunnen daarom binnen de congreswereld een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad,” stelt Ton Wesselink, directeur van Rotterdam Marketing.

Speerpunten vastgelegd
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors-programma richt zich vooral op een toename van het aantal internationale associatiecongressen binnen de speerpunten van Rotterdam: medisch, haven-industrieel en creatief.
Rotterdam was in 2012 gaststad van 26 internationale associatiecongressen (congressen georganiseerd door de (wetenschappelijke) verenigingsbranche) die gezamenlijk ruim 12 miljoen euro aan bestedingen opbrachten.

Groeimarkt goed bedienen
De internationale associatiemarkt is een aantrekkelijke markt om in te investeren omdat het een groeimarkt is. Uit recent onderzoek van ICCA (International Congress & Convention Association) blijkt dat het aantal internationale associatiecongressen de afgelopen tien jaar met honderd procent is gestegen en de komende jaren alleen maar toeneemt.

Ambassadeurs hebben voorbeeldrol
De Rotterdam Knowledge Ambassadeurs moeten zich, om te worden benoemd, actief hebben ingezet om een congres naar Rotterdam te halen. Daarmee bekleden zij als ambassadeur ook een voorbeeldfunctie voor collega’s binnen hun instituten die ook een congres willen of zouden kunnen organiseren. Het ambassadeurschap geldt voor een periode van vijf jaar.

De kennisambassadeurs treden daarnaast gezamenlijk op als een kennis- en netwerkplatform op het gebied van het organiseren en het binnenhalen van internationale congressen in Rotterdam. In die hoedanigheid fungeren zij ook als klankbordgroep voor Rotterdam Marketing bij vraagstukken met betrekking tot Rotterdam congresstad. Rotterdam Marketing, oftewel Rotterdam Convention Bureau, heeft als taak de economie te versterken in de stad door onder andere de internationale congresmarkt in de stad te stimuleren.

Benoeming
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors- programma gaat donderdagavond tijdens een feestelijke bijeenkomst in LPII officieel van start. Twaalf van de zeventien ambassadeurs zullen daar officieel worden benoemd. Bijgevoegd vindt u een overzicht van de Rotterdam Knowledge Ambassadors en het Comité van Aanbeveling.
Trefwoorden: Congresmarkt, congressen, convention, Rotterdam Marketing, Wesselink

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.