Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren
Teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de ANWB haar uitgeverij te reorganiseren. De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende. Door de reorganisatie zal bij het mediabedrijf de werkgelegenheid met 76 fte afnemen. Een aantal medewerkers kan elders binnen het bedrijf worden herplaatst, voor 50 fte is er geen werk meer bij ANWB.  Na de reorganisatie werken er bij het mediabedrijf 146 fte. De titels Buitenleven en Toeractief worden verkocht.

Mediabedrijf blijft van strategisch belang
Het mediabedrijf is en blijft van strategische waarde in de dienstverlening aan de leden van de ANWB. Daarom zal de ANWB ook de komende jaren investeren in de ontwikkeling van nieuwe mediaproducten en -diensten. Zo schrijft de toeristenbond op haar website.

Ontslagen niet voorkomen
Het belang van papieren uitgaven neemt als gevolg van de 'digitale revolutie' gestaag af. Deze kenmerkende ontwikkeling  wordt in de wereld van de uitgeverij overal gevoeld. Ook de ANWB ontkomt niet aan de gevolgen ervan. Het mediabedrijf biedt op dit moment werkgelegenheid aan 243 mensen. Uitgedrukt in voltijdsbanen  gaat het om 222 banen. De werkgelegenheid zal dalen naar 146 voltijdsbanen. Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Bij 50 fte is er sprake van een vervallen functie en zal  het Sociaal Plan, dat onlangs met de bonden is opgesteld, voor de betrokken medewerkers uitkomst bieden. Tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd.

Reorganisatie wordt nog dit jaar afgerond
De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden. Binnen de reorganisatie zal getracht worden de magazines Buitenleven en Toeractief elders onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. De meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd, zullen worden beëindigd. 

ANWB Media
Het mediabedrijf van de ANWB geeft op dit moment zeven commerciële tijdschriften uit, evenals het ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden als onderdeel van het ANWB-lidmaatschap. Daarnaast ontwikkelt en beheert het mediabedrijf verschillende themaportals op anwb.nl. Het bezoek aan de site wordt gestimuleerd met nieuwsbrieven, diverse mobiele applicaties en via de sociale media.
Trefwoorden: uitgeverijen, anwb, werkgelegenheid

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     




       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    29/11/24
    Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
    Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
    19/11/24
    Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
    Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
    06/11/24
    Exclusief voor leden
    Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
    Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
    15/10/24
    Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
    Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
    11/10/24
    Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
    NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
    11/10/24
    Exclusief voor leden
    Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
    De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
    10/10/24
    Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
    Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
    04/09/24
    Exclusief voor leden
    Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
    Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.