Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren
Teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de ANWB haar uitgeverij te reorganiseren. De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende. Door de reorganisatie zal bij het mediabedrijf de werkgelegenheid met 76 fte afnemen. Een aantal medewerkers kan elders binnen het bedrijf worden herplaatst, voor 50 fte is er geen werk meer bij ANWB.  Na de reorganisatie werken er bij het mediabedrijf 146 fte. De titels Buitenleven en Toeractief worden verkocht.

Mediabedrijf blijft van strategisch belang
Het mediabedrijf is en blijft van strategische waarde in de dienstverlening aan de leden van de ANWB. Daarom zal de ANWB ook de komende jaren investeren in de ontwikkeling van nieuwe mediaproducten en -diensten. Zo schrijft de toeristenbond op haar website.

Ontslagen niet voorkomen
Het belang van papieren uitgaven neemt als gevolg van de 'digitale revolutie' gestaag af. Deze kenmerkende ontwikkeling  wordt in de wereld van de uitgeverij overal gevoeld. Ook de ANWB ontkomt niet aan de gevolgen ervan. Het mediabedrijf biedt op dit moment werkgelegenheid aan 243 mensen. Uitgedrukt in voltijdsbanen  gaat het om 222 banen. De werkgelegenheid zal dalen naar 146 voltijdsbanen. Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Bij 50 fte is er sprake van een vervallen functie en zal  het Sociaal Plan, dat onlangs met de bonden is opgesteld, voor de betrokken medewerkers uitkomst bieden. Tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd.

Reorganisatie wordt nog dit jaar afgerond
De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden. Binnen de reorganisatie zal getracht worden de magazines Buitenleven en Toeractief elders onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. De meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd, zullen worden beëindigd. 

ANWB Media
Het mediabedrijf van de ANWB geeft op dit moment zeven commerciële tijdschriften uit, evenals het ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden als onderdeel van het ANWB-lidmaatschap. Daarnaast ontwikkelt en beheert het mediabedrijf verschillende themaportals op anwb.nl. Het bezoek aan de site wordt gestimuleerd met nieuwsbrieven, diverse mobiele applicaties en via de sociale media.
Trefwoorden: uitgeverijen, anwb, werkgelegenheid

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    24/12/24
    Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
    Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
    13/12/24
    Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
    Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
    Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
    03/12/24
    Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
    Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
    02/12/24
    Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
    De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
    29/11/24
    Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
    Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
    15/11/24
    Exclusief voor leden
    Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
    Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.