Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

In 2010 was sport in Nederland goed voor 1 procent van het bbp. Huishoudens besteedden in dat jaar gemiddeld ruim duizend euro aan het beoefenen en bekijken van sport. Dat schrijft het CBS vandaag in haar webmagazine.


Sporteconomie goed voor 1% van bbp

De sporteconomie in Nederland was, met een toegevoegde waarde van 5,4 miljard euro, goed voor 1 procent van het bbp in 2010. Dit aandeel is gelijk aan dat in 2006 en 2008. Zowel overheid, bedrijven als personen dragen bij aan de sporteconomie, die bestaat uit alles wat met het beoefenen, bekijken en faciliteren van sport te maken heeft. In 2010 werkten 150.000 mensen, 1,7 procent van alle werkzame personen, in een baan die met sport te maken had.


Gemiddeld duizend euro per huishouden uitgegeven aan sport

Huishoudens besteedden in 2010 ongeveer 7,5 miljard euro aan alles wat te maken heeft met sport. Dit komt neer op ruim duizend euro per huishouden. Een derde van dit bedrag werd besteed aan contributies, lesgelden en entreebewijzen bij sport- en fitnessclubs. De horeca bij de sport ontving 14 procent (ruim een miljard euro). Naast de uitgaven in sportkantines zijn hierin ook bijvoorbeeld hotelovernachtingen van bezoekers aan een sportevenement meegeteld. Huishoudens kochten in 2010 verder voor in totaal 840 miljoen euro aan sportkleding en besteedden ongeveer datzelfde bedrag aan sportartikelen, sportfietsen en zeilboten.



Minder uitgegeven aan horeca

De totale uitgaven van huishoudens aan sport in 2010 lagen 7 procent hoger dan in 2006. Dit komt overeen met de inflatie in die periode. Aan sport- en fitnessdiensten werd ruim 14 procent, en aan sportkleding bijna 13 procent meer besteed. De uitgaven aan de horeca in de sport zijn juist afgenomen, met ruim 11 procent.


Topics:Sport
Trefwoorden: sport, bestedingen, uitgaven

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.