Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

In 2010 was sport in Nederland goed voor 1 procent van het bbp. Huishoudens besteedden in dat jaar gemiddeld ruim duizend euro aan het beoefenen en bekijken van sport. Dat schrijft het CBS vandaag in haar webmagazine.


Sporteconomie goed voor 1% van bbp

De sporteconomie in Nederland was, met een toegevoegde waarde van 5,4 miljard euro, goed voor 1 procent van het bbp in 2010. Dit aandeel is gelijk aan dat in 2006 en 2008. Zowel overheid, bedrijven als personen dragen bij aan de sporteconomie, die bestaat uit alles wat met het beoefenen, bekijken en faciliteren van sport te maken heeft. In 2010 werkten 150.000 mensen, 1,7 procent van alle werkzame personen, in een baan die met sport te maken had.


Gemiddeld duizend euro per huishouden uitgegeven aan sport

Huishoudens besteedden in 2010 ongeveer 7,5 miljard euro aan alles wat te maken heeft met sport. Dit komt neer op ruim duizend euro per huishouden. Een derde van dit bedrag werd besteed aan contributies, lesgelden en entreebewijzen bij sport- en fitnessclubs. De horeca bij de sport ontving 14 procent (ruim een miljard euro). Naast de uitgaven in sportkantines zijn hierin ook bijvoorbeeld hotelovernachtingen van bezoekers aan een sportevenement meegeteld. Huishoudens kochten in 2010 verder voor in totaal 840 miljoen euro aan sportkleding en besteedden ongeveer datzelfde bedrag aan sportartikelen, sportfietsen en zeilboten.



Minder uitgegeven aan horeca

De totale uitgaven van huishoudens aan sport in 2010 lagen 7 procent hoger dan in 2006. Dit komt overeen met de inflatie in die periode. Aan sport- en fitnessdiensten werd ruim 14 procent, en aan sportkleding bijna 13 procent meer besteed. De uitgaven aan de horeca in de sport zijn juist afgenomen, met ruim 11 procent.


Topics:Sport
Trefwoorden: sport, bestedingen, uitgaven

CELTH





||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.