Marktscan Brazilië 2013

Om toegang te krijgen tot de Braziliaanse reismarkt is het noodzakelijk om informatie over, en inzicht in, deze markt te hebben. De Marktscan Brazilië 2013 van NBTC Holland Marketing biedt relevante informatie over het land en haar reismarkt aan organisaties in de reisindustrie en andere geïnteresseerde organisaties.
Uitgaand toerisme in de groei
In 2010 realiseerden Brazilianen 4,5 miljoen buitenlandse reizen, een groei van 28% in vergelijking met een jaar eerder. Van alle uitgaande reizen was 67% long haul. De meest bezochte bestemmingen hierbij zijn Europa en Noord-Amerika.
In Europa zijn Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Duitsland en Groot-Brittannië de populairste bestemmingen. De meeste internationale reizigers komen uit São Paulo (41%), Rio de
Janeiro (15%) en het zuiden van Brazilië (17%). De gemiddelde lengte van een
verblijf bij de lange afstandsreizen is 10 nachten. Hierbij hebben de Brazilianen
gemiddeld 1.940 euro per persoon per reis besteed.
De uitgaven van toeristen uit
Brazilië groeien dit jaar naar verwachting met 20 procent tot 7,1
miljard dollar. Op dit moment wordt de markt van zakenreizen gedomineerd door
nationale zakenreizen, maar dit kan veranderen aan de hand van de groeiende
economie en de aankomende World Cup en Olympische spelen. Brazilianen nemen een
8ste plaats in op de ranglijst van zakenreizen, maar zullen
waarschijnlijk Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de
komende 2 jaar passeren.
Braziliaanse toeristen in Nederland
Het aantal Braziliaanse toeristen dat een bezoek aan Nederland brengt, groeit al jaren sterk. Bezochten in 2006 nog maar 38.000 Brazilianen Nederland, dat waren er in 2012 al 109.000. Voor 2013 verwacht NBTC Holland Marketing een groei van 5%. Een Braziliaanse toerist verblijft gemiddeld 2,1 nachten in Nederland. Acht op de tien verblijft in Amsterdam. Ruim 60% verblijft in drie- of vier sterrenhotels.
Trends en ontwikkelingen
Buiten de marktontwikkelingen verschaft de Marktscan ook inzicht in trends en ontwikkelingen binnen de (Braziliaanse) reismarkt. De economische groei over 2012 was relatief gezien klein. De verwachting is dat de economie in 2013 weer beteren resultaten zal tonen. Dit zal een positief effect hebben op het uitgaand toerisme in Brazilië. Meer en meer Brazilianen uit de middenklasse zullen de capaciteit hebben om naar het buitenland te reizen. Verder zijn ze in Brazilië bezig met het verbeteren van de infrastructuur en de toegankelijkheid voor de opkomende wereldwijde sportevenementen.
De Braziliaanse
toerist
Brazilianen worden beschouwd als tolerante, vriendelijke mensen die van plezier
houden en een sterke aantrekkingskracht hebben naar het stadsleven. Verder geeft
de Braziliaanse bevolking de voorkeur aan Engelse vertalingen wanneer de
Portugese variant niet voor handen is. De toerist uit Brazilië die naar Europa
reist is over het algemeen goed opgeleid, meertalig en afkomstig uit de hogere
sociale klasse. Reizigers uit de middenklassen zijn echter in opkomst. Verder zijn
de toeristen grotendeels tussen de 30 en 40 jaar en reizen alleen of in
tweetallen. Geliefde activiteiten tijdens de vakantie zijn shoppen, culturele
activiteiten en uitgaan. Er zijn weinig toeristen die naar het buitenland gaan
voor zon en strand aangezien ze dat in eigen land voldoende hebben.