Ryanair wil Ierse luchtvaartinspectie als getuige tegen KRO

Steun de Ierse
luchtvaartinspectie
De Ierse luchtvaartinspectie (IAA) steunt Ryanair. Zij hebben in augustus de beschuldigingen van het KRO weersproken door in een open brief aan te geven dat deze ‘vals en misleidend’ zijn. Verder heeft het IAA aangegeven dat de vliegmaatschappij tot de veiligste van Europa behoort. Hun brandstof- en personeelsbeleid voldoen volgens hen dan ook geheel aan de Europese regelgeving. Daarnaast verklaart de IAA dat meldingen over Ryanair steeds uitvoerig zijn onderzocht.
De Ierse luchtvaartinspectie (IAA) steunt Ryanair. Zij hebben in augustus de beschuldigingen van het KRO weersproken door in een open brief aan te geven dat deze ‘vals en misleidend’ zijn. Verder heeft het IAA aangegeven dat de vliegmaatschappij tot de veiligste van Europa behoort. Hun brandstof- en personeelsbeleid voldoen volgens hen dan ook geheel aan de Europese regelgeving. Daarnaast verklaart de IAA dat meldingen over Ryanair steeds uitvoerig zijn onderzocht.
Kosten drukken
KRO zou van anonieme bronnen hebben vernomen dat de piloten bij Ryanair onder druk worden gezet om zo weinig mogelijk te tanken en zo de kosten te drukken. Vliegtuigen die met meer brandstof aan boord vliegen zijn namelijk zwaarder en verbruiken daardoor ook meer brandstof. De beschuldigingen van KRO berusten hoofdzakelijk op de informatie van anonieme bronnen.
KRO zou van anonieme bronnen hebben vernomen dat de piloten bij Ryanair onder druk worden gezet om zo weinig mogelijk te tanken en zo de kosten te drukken. Vliegtuigen die met meer brandstof aan boord vliegen zijn namelijk zwaarder en verbruiken daardoor ook meer brandstof. De beschuldigingen van KRO berusten hoofdzakelijk op de informatie van anonieme bronnen.
Opvolging op noodoproepen
Op 26 juli 2012 waren er noodoproepen van drie toestellen van Ryanair. Deze toestellen moesten vanwege extreme weersomstandigheden uitwijken van Madrid naar Valencia. De toestellen moesten, om voorrang te krijgen bij de landing, de noodoproep geven. En Internationale regels schrijven voor dat een vliegtuig dat voor minder dan een half uur vliegen brandstof heeft om voorrang moet vragen. De beschuldigingen van KRO zijn verbonden aan deze noodoproepen.
Op 26 juli 2012 waren er noodoproepen van drie toestellen van Ryanair. Deze toestellen moesten vanwege extreme weersomstandigheden uitwijken van Madrid naar Valencia. De toestellen moesten, om voorrang te krijgen bij de landing, de noodoproep geven. En Internationale regels schrijven voor dat een vliegtuig dat voor minder dan een half uur vliegen brandstof heeft om voorrang moet vragen. De beschuldigingen van KRO zijn verbonden aan deze noodoproepen.
Getuigen horen
Volgens Ryanair suggereert KRO dat de IAA zich niet onafhankelijk opstelt waardoor zij het oordeel van de inspectie in twijfel trekt. Ryanair geeft echter aan dat de luchtvaartinspectie de enige gezaghebbende instantie is die de veiligheidscultuur van de vliegmaatschappij kan beoordelen. Daarom wil de maatschappij het hoofd van de IAA als getuige horen in de rechtbank in Amsterdam. Verder wil Ryanair ook de drie piloten horen die vorig jaar moesten uitwijken naar Valencia.
Volgens Ryanair suggereert KRO dat de IAA zich niet onafhankelijk opstelt waardoor zij het oordeel van de inspectie in twijfel trekt. Ryanair geeft echter aan dat de luchtvaartinspectie de enige gezaghebbende instantie is die de veiligheidscultuur van de vliegmaatschappij kan beoordelen. Daarom wil de maatschappij het hoofd van de IAA als getuige horen in de rechtbank in Amsterdam. Verder wil Ryanair ook de drie piloten horen die vorig jaar moesten uitwijken naar Valencia.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: vliegmaatschappijen, onderzoeken, rechtszaken, beschuldigingen, ryanair, luchtvaartinspectie