Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Innovatie in reizen 2013

Nieuw themarapport van NBTC-NIPO Research

Innovatie in reizen 2013

De reiswereld staat niet stil. Aanbieders zijn continu op zoek naar ontwikkelingen waarmee zaken makkelijker, efficiënter en goedkoper kunnen. Vakantiegangers willen steeds meer zelf aan het roer staan waar het hun vakantieboekingen betreft. Om de reiswereld daarbij te helpen heeft NBTC-NIPO Research heeft vier trends/ innovaties gedefinieerd die van invloed zijn op hoe men tegenwoordig een vakantie zoekt en boekt.


In het rapport 'Innovatie in reizen 2013' dat in februari 2014 verschijnt worden vier trends beschreven vanuit de totale vakantiemarkt, met een uitsplitsing voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast zal er waar interessant aandacht zijn voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse.


1. Mobiel internet
Beschrijft de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na vertrek gemaakt zijn).

2. Social travelling
Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de potentie ervan.


3. Dynamic packaging
Dit onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen (dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis.


4. Nieuwe boekingskanalen
Hier wordt inzicht gegeven in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren?


De rapportage

De resultaten rapporteert NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt in februari 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw).

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/producten-en-diensten/cvo/themarapporten/innovatie-in-reizen.htm
Trefwoorden: trends, toerisme, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...