Innovatie in reizen 2013
Nieuw themarapport van NBTC-NIPO Research
De reiswereld staat niet stil. Aanbieders zijn continu op zoek naar ontwikkelingen waarmee zaken makkelijker, efficiënter en goedkoper kunnen. Vakantiegangers willen steeds meer zelf aan het roer staan waar het hun vakantieboekingen betreft. Om de reiswereld daarbij te helpen heeft NBTC-NIPO Research heeft vier trends/ innovaties gedefinieerd die van invloed zijn op hoe men tegenwoordig een vakantie zoekt en boekt.
In het rapport 'Innovatie in reizen 2013' dat in februari 2014 verschijnt worden vier trends beschreven vanuit de totale vakantiemarkt, met een uitsplitsing voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast zal er waar interessant aandacht zijn voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse.
1. Mobiel
internet
Beschrijft
de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en
in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van
verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens
verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft
bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder
voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en
potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na
vertrek gemaakt zijn).
2. Social travelling
Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als
social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft
de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de
Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de
potentie ervan.
3. Dynamic
packaging
Dit
onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen
specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen
(dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse
vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis.
4. Nieuwe
boekingskanalen
Hier wordt inzicht gegeven in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan
reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper
in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige
reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen
plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik
van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren?
De rapportage
De resultaten rapporteert NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt in februari 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw).