Geplaatst op: 17-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Innovatie in reizen 2013

Nieuw themarapport van NBTC-NIPO Research

Innovatie in reizen 2013

De reiswereld staat niet stil. Aanbieders zijn continu op zoek naar ontwikkelingen waarmee zaken makkelijker, efficiënter en goedkoper kunnen. Vakantiegangers willen steeds meer zelf aan het roer staan waar het hun vakantieboekingen betreft. Om de reiswereld daarbij te helpen heeft NBTC-NIPO Research heeft vier trends/ innovaties gedefinieerd die van invloed zijn op hoe men tegenwoordig een vakantie zoekt en boekt.


In het rapport 'Innovatie in reizen 2013' dat in februari 2014 verschijnt worden vier trends beschreven vanuit de totale vakantiemarkt, met een uitsplitsing voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast zal er waar interessant aandacht zijn voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse.


1. Mobiel internet
Beschrijft de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na vertrek gemaakt zijn).

2. Social travelling
Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de potentie ervan.


3. Dynamic packaging
Dit onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen (dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis.


4. Nieuwe boekingskanalen
Hier wordt inzicht gegeven in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren?


De rapportage

De resultaten rapporteert NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt in februari 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw).

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/producten-en-diensten/cvo/themarapporten/innovatie-in-reizen.htm
Trefwoorden: trends, toerisme, innovatie

CELTH





||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.