Geplaatst op: 17-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Innovatie in reizen 2013

Nieuw themarapport van NBTC-NIPO Research

Innovatie in reizen 2013

De reiswereld staat niet stil. Aanbieders zijn continu op zoek naar ontwikkelingen waarmee zaken makkelijker, efficiënter en goedkoper kunnen. Vakantiegangers willen steeds meer zelf aan het roer staan waar het hun vakantieboekingen betreft. Om de reiswereld daarbij te helpen heeft NBTC-NIPO Research heeft vier trends/ innovaties gedefinieerd die van invloed zijn op hoe men tegenwoordig een vakantie zoekt en boekt.


In het rapport 'Innovatie in reizen 2013' dat in februari 2014 verschijnt worden vier trends beschreven vanuit de totale vakantiemarkt, met een uitsplitsing voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast zal er waar interessant aandacht zijn voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse.


1. Mobiel internet
Beschrijft de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na vertrek gemaakt zijn).

2. Social travelling
Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de potentie ervan.


3. Dynamic packaging
Dit onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen (dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis.


4. Nieuwe boekingskanalen
Hier wordt inzicht gegeven in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren?


De rapportage

De resultaten rapporteert NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt in februari 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw).

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/producten-en-diensten/cvo/themarapporten/innovatie-in-reizen.htm
Trefwoorden: trends, toerisme, innovatie

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.