Geplaatst op: 17-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Innovatie in reizen 2013

Nieuw themarapport van NBTC-NIPO Research

Innovatie in reizen 2013

De reiswereld staat niet stil. Aanbieders zijn continu op zoek naar ontwikkelingen waarmee zaken makkelijker, efficiënter en goedkoper kunnen. Vakantiegangers willen steeds meer zelf aan het roer staan waar het hun vakantieboekingen betreft. Om de reiswereld daarbij te helpen heeft NBTC-NIPO Research heeft vier trends/ innovaties gedefinieerd die van invloed zijn op hoe men tegenwoordig een vakantie zoekt en boekt.


In het rapport 'Innovatie in reizen 2013' dat in februari 2014 verschijnt worden vier trends beschreven vanuit de totale vakantiemarkt, met een uitsplitsing voor vakanties in eigen land en het buitenland. Daarnaast zal er waar interessant aandacht zijn voor verschillen tussen type vakantiegangers door bijvoorbeeld te kijken naar kenmerken als gezinscyclus en sociale klasse.


1. Mobiel internet
Beschrijft de mate waarin vakantiegangers online zijn voor, tijdens en na de vakantie en in hoeverre dit middels een mobiel apparaat is. We onderzoeken de voorkeur van verschillende type apparaten (desktop, laptop, tablet en smartphone) tijdens verschillende fasen van het zoek- en boekproces. Wel type apparaat heeft bijvoorbeeld de voorkeur bij het inspiratie opdoen en welke gebruikt men eerder voor het boeken van een vakantie? Ook gaat deze trend in op de omvang en potentie van mobiele boekingen (boekingen die middels een mobiel apparaat na vertrek gemaakt zijn).

2. Social travelling
Gaat zowel in op social media (zoals Facebook, LinkedIn, Instagram) als social travelling (zoals Airbnb, social seating, GetYourGuide). Het beschrijft de rol van social media voor, tijdens en na de vakantie. In hoeverre boeken de Nederlandse vakantiegangers momenteel via een social travel site en wat is de potentie ervan.


3. Dynamic packaging
Dit onderwerp gaat in op de ontwikkeling van de samengestelde reizen en daarbinnen specifiek de reizen waarbij de boeking via één bemiddelaar heeft gelopen (dynamic packaging). Daarnaast beschrijven we de houding van de Nederlandse vakantiegangers ten opzichte van de pakketreis versus de samengestelde reis.


4. Nieuwe boekingskanalen
Hier wordt inzicht gegeven in de totale markt voor vakantieboekingen per boekingskanaal (denk aan reisbureau, touroperator, online bemiddelings-instantie etc.). En gaan dieper in op de voor de consument relatief nieuwe boekingskanalen zoals zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s), reisplatforms waarop mensen hun reiswensen kunnen plaatsen en veiling- en kortingsites. Hoeveel Nederlanders maken daar gebruik van en wat is de potentie van deze kanalen in de komende jaren?


De rapportage

De resultaten rapporteert NBTC-NIPO Research in de vorm van een PowerPoint rapport. Het rapport verschijnt in februari 2014. De kosten van het themarapport ‘Innovatie in reizen 2013’ bedragen € 2.950,- (excl. btw).

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/producten-en-diensten/cvo/themarapporten/innovatie-in-reizen.htm
Trefwoorden: trends, toerisme, innovatie

CELTH





||| Nieuws |||

28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.