Geplaatst op: 17-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Groei hotelovernachtingen Den Haag

Groei hotelovernachtingen Den Haag

Het aantal hotelovernachtingen is in Den Haag in 2012 met 60.000 gestegen. Den Haag is daarmee de tweede toeristische stad van Nederland.


Inkomsten 1 op 10 inwoners uit toerisme
In 2012 kwamen er 1,2 miljoen toeristen naar de stad, waarvan de helft van buiten Nederland kwam. De toeristen leveren de lokale economie jaarlijks 2 miljard euro op. Nu al verdient 1 op de 10 inwoners van Den Haag zijn inkomen in de toeristische sector.


Toeristische strategie
Met de op 16 oktober aan de gemeenteraad verzonden Kanskaart Toerisme presenteert het Haags stadsbestuur de toeristische strategie die de komende jaren samen met de markt gevolgd zal worden. Marjolein de Jong (wethouder Cultuur, Binnenstad, Internationaal): "De hele stad profiteert van het feit dat Den Haag voor stedentrips een interessante bestemming is en dat toeristen op onze kust afkomen. De stijgende lijn zetten wij graag voort. Ik heb samen met de toeristische sector de handen ineen geslagen om de samenwerking tussen stadhuis en marktpartijen te intensiveren. Wij gaan kwalitatief hoogwaardige evenementen als het WK Hockey en de heropening van het Mauritshuis benutten om meer toeristen naar de stad te trekken. Daarnaast is er dit jaar een afspraak gemaakt met de Chinese markt om jaarlijks 100.000 Chinezen naar de stad te brengen. Onze gezamenlijke ambitie is om in 2020 1500 meer banen in de toeristische sector te hebben".


Koninklijk karakter
De komende tijd wordt ook onderzocht of een zogenaamde hop on-hop off verbinding rendabel te maken is en zal het koninklijk karakter van de stad extra benadrukt worden. Zo zal er bij het Rijk worden aangedrongen op openstelling van de Koninklijke Stallen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: den haag, toerisme, hotelovernachtingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.