De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak
Van inpakken tot plannen en shoppen tot het bezichtigen van toeristische attracties, een reis is een mengsel van logistiek en leisure. Hoeveel een jetsetter ook van reizen houdt, er zijn altijd nieuwe manieren om elke minuut van de reis te benutten. Marriot heeft TravelBrilliantly.com gelanceerd om inzicht te krijgen in de wensen en dromen van reizigers tijdens hun trip. Van de 15 meest innovatieve en uitvoerbare ideeën is een top-15 samengesteld. Deze ideeën zijn aangeleverd door reizigers zelf en geven een beeld van hun wensen en behoeften.
1. Social Concierge
De reiziger boekt online een kamer en geeft hierbij zijn interesses,
redenen voor de reis en de reisduur aan. Bij aankomst wordt er ingecheckt en
word de ‘Social Concierge’ app geraadpleegd. Deze zal de lokale gebeurtenissen,
die gerelateerd zijn aan de interesses, belichten.
2. Zoned Speakers
Deze muziekboxen maken het mogelijk naar muziek of een favoriet
radiostation te luisteren via de Wi-Fi connenctie. Wanneer deze verbinding
problematisch is kan de mobiele telefoon rechtstreeks worden aangesloten op een
docking station die centraal in de kamer staat.
3. Customized Scents
De reiziger heeft de mogelijkheid om te kiezen welke geur zijn of haar
kamer elke nacht moet hebben wanneer zij hiernaar terugkeren. Om stress te
reduceren kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een ontspannende geur.
4. Shop To Your Room
Hotels zouden een samenwerking moeten aangaan met lokale retailers die aangekochte cadeaus bij het hotel leveren. De cadeaus kunnen via
een app of de televisie in het hotel worden gekocht. Zo kunnen ook de gasten
die geen tijd hebben om voor cadeaus te shoppen een souvenir meenemen naar
huis.
5. Artwork
Verblijfsaccommodaties zouden foto’s en kunstwerken kunnen gebruiken die
zijn aangeleverd door gasten. Deze zouden dan de vertrekken kunnen decoreren. Door
de naam van de gast eronder te vermelden, geeft het een persoonlijke tint aan
het decor van de accommodatie.
6. Build Unexpected Synergies
Hotels kunnen een vaste avond per maand uittrekken om een
evenement te organiseren voor de professionals die in het hotel verblijven. Deze
evenementen zouden een vaak besproken thema uit de zakelijke wereld krijgen. Op
deze manier kunnen professionals ideeën uit kunnen wisselen met gelijkgestemden
buiten de sector waarin zij werkzaam zijn.
7. Stock My Fridge
Verblijfsaccommodaties zouden gasten de optie moeten bieden om hun
koelkast te vullen met een lijst aan producten die van tevoren is opgesteld
door de gast. Deze optie zou handig kunnen zijn voor gasten die niet elke avond
buiten de deur willen eten maar ook degenen die ’s avonds laat inchecken.
8. Hashtag It
Elk hotel zou een hashtag toegewezen kunnen krijgen. Gasten die gebruik
maken van deze hashtag op social media sites gedurende hun verblijf krijgen
automatisch punten toegekend. Voorbeelden hiervan zijn mini-bar credits, diner credits,
uitnodigingen voor speciale evenementen en korting op een volgend verblijf. ‘User-generated-content’
kan een krachtig middel zijn voor hotels en gasten worden beloond voor het ‘promoten’
van hotels.
9. Local Reviews by Hotel Guests
Hotelgasten vertrouwen op de aanbevelingen van andere gasten wat betreft
een plek om te eten, museumbezoeken en andere activiteiten en attracties in de
nabijheid van een hotel. Een hotel app zou gasten de mogelijkheid moeten bieden
om deze aanbevelingen te doen. Ook moeten de gasten via de app worden
gestimuleerd om van de mogelijkheid gebruik te maken.
10. Digital Newspapers
Kranten zouden digitaal kunnen worden aangeleverd voor de gast die zich
hiervoor aanmeld. Dit in plaats van de traditionele vorm waarbij de krant aan
de deur wordt geleverd. Gasten zouden kunnen kiezen uit diverse kranten bij de
check-in. Wanneer de gewenste digitale krant klaarstaat, krijgen de gasten een
notificatie.
11. E-Check-In
Hotels kunnen de mogelijkheid bieden om digitaal in een kamer in te
checken. Het systeem zou een email naar de desbetreffende gast sturen met een
unieke sleutel-barcode. Met de mobiele telefoon zou het slot van de hotelkamer
worden gescand om zo toegang te krijgen. Op deze manier wordt het gedoe
vermeden van het verkrijgen van de sleutel.
12. The Marriott Closet
Stel je eens een zakenreis voor zonder de stress van het inpakken en het
sjouwen met kleding en bagage. In plaats daarvan zou de gast online contact
kunnen maken met de stylisten van het hotel. In samenspraak hiermee kun je de
inhoud van je kledingkast samenstellen of zelfs de inrichting van je
hotelkamer. Je kleding hangt netjes in de kast wanneer je in het hotel
arriveert.
13. Healthy Vending Machine
Met het hebben van een snack-automaat met alternatieven voor ongezonde
snacks zou een verblijfsaccommodatie kunnen inspelen op de behoefte van een
niche-markt. Het vinden van gezond en betaalbaar voedsel is niet altijd even
makkelijk. In combinatie met een onvoorspelbaar reisschema zou het hebben van
een betrouwbare bron van voedingsvezels een bonus zijn. Hierbij zou het een
optie kunnen zijn om de samenwerking aan te gaan met een cateringbedrijf dat
gezonde snacks levert voor de automaat.
14. Waitlist in the Cloud
Het kan voorkomen dat je als gast een bepaalde kamer of suite wilt voor
een bepaalde datum, maar dat deze al is gereserveerd. Het ontwikkelen van een
cloud app, waarbij de gebruiker automatisch de gewenste kamer reserveert
wanneer een andere gast de reservering annuleert, zou een oplossing kunnen
zijn. Hierbij hoeft de gast namelijk niet constant te bellen om te checken of
de kamer al vrij is gekomen.
15. Travel and Plug In
Vaak wordt er gereisd met de auto. Hierbij blijven de hybride modellen
vaak in de garage omdat de lengte van de reis beperkt is tot de levensduur van
de accu. Een oplaadpunt bij hotels die gasten (zowel zakelijke gasten als
vakantiegangers) als tussenstop gebruiken zou een uitkomst kunnen bieden.