Geplaatst op: 23-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

De top-15 van ideeën voor meer reis- en verblijfsgemak

Van inpakken tot plannen en shoppen tot het bezichtigen van toeristische attracties, een reis is een mengsel van logistiek en leisure. Hoeveel een jetsetter ook van reizen houdt, er zijn altijd nieuwe manieren om elke minuut van de reis te benutten. Marriot heeft TravelBrilliantly.com gelanceerd om inzicht te krijgen in de wensen en dromen van reizigers tijdens hun trip. Van de 15 meest innovatieve en uitvoerbare ideeën is een top-15 samengesteld. Deze ideeën zijn aangeleverd door reizigers zelf en geven een beeld van hun wensen en behoeften.


1. Social Concierge
De reiziger boekt online een kamer en geeft hierbij zijn interesses, redenen voor de reis en de reisduur aan. Bij aankomst wordt er ingecheckt en word de ‘Social Concierge’ app geraadpleegd. Deze zal de lokale gebeurtenissen, die gerelateerd zijn aan de interesses, belichten.


2. Zoned Speakers
Deze muziekboxen maken het mogelijk naar muziek of een favoriet radiostation te luisteren via de Wi-Fi connenctie. Wanneer deze verbinding problematisch is kan de mobiele telefoon rechtstreeks worden aangesloten op een docking station die centraal in de kamer staat.


3. Customized Scents
De reiziger heeft de mogelijkheid om te kiezen welke geur zijn of haar kamer elke nacht moet hebben wanneer zij hiernaar terugkeren. Om stress te reduceren kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor een ontspannende geur.


4. Shop To Your Room
Hotels zouden een samenwerking moeten aangaan met lokale retailers die aangekochte cadeaus bij het hotel leveren. De cadeaus kunnen via een app of de televisie in het hotel worden gekocht. Zo kunnen ook de gasten die geen tijd hebben om voor cadeaus te shoppen een souvenir meenemen naar huis.


5. Artwork
Verblijfsaccommodaties zouden foto’s en kunstwerken kunnen gebruiken die zijn aangeleverd door gasten. Deze zouden dan de vertrekken kunnen decoreren. Door de naam van de gast eronder te vermelden, geeft het een persoonlijke tint aan het decor van de accommodatie.


6. Build Unexpected Synergies
Hotels kunnen een vaste avond per maand uittrekken om een evenement te organiseren voor de professionals die in het hotel verblijven. Deze evenementen zouden een vaak besproken thema uit de zakelijke wereld krijgen. Op deze manier kunnen professionals ideeën uit kunnen wisselen met gelijkgestemden buiten de sector waarin zij werkzaam zijn.


7. Stock My Fridge
Verblijfsaccommodaties zouden gasten de optie moeten bieden om hun koelkast te vullen met een lijst aan producten die van tevoren is opgesteld door de gast. Deze optie zou handig kunnen zijn voor gasten die niet elke avond buiten de deur willen eten maar ook degenen die ’s avonds laat inchecken.


8. Hashtag It
Elk hotel zou een hashtag toegewezen kunnen krijgen. Gasten die gebruik maken van deze hashtag op social media sites gedurende hun verblijf krijgen automatisch punten toegekend. Voorbeelden hiervan zijn mini-bar credits, diner credits, uitnodigingen voor speciale evenementen en korting op een volgend verblijf. ‘User-generated-content’ kan een krachtig middel zijn voor hotels en gasten worden beloond voor het ‘promoten’ van hotels.


9. Local Reviews by Hotel Guests
Hotelgasten vertrouwen op de aanbevelingen van andere gasten wat betreft een plek om te eten, museumbezoeken en andere activiteiten en attracties in de nabijheid van een hotel. Een hotel app zou gasten de mogelijkheid moeten bieden om deze aanbevelingen te doen. Ook moeten de gasten via de app worden gestimuleerd om van de mogelijkheid gebruik te maken.


10. Digital Newspapers
Kranten zouden digitaal kunnen worden aangeleverd voor de gast die zich hiervoor aanmeld. Dit in plaats van de traditionele vorm waarbij de krant aan de deur wordt geleverd. Gasten zouden kunnen kiezen uit diverse kranten bij de check-in. Wanneer de gewenste digitale krant klaarstaat, krijgen de gasten een notificatie.


11. E-Check-In
Hotels kunnen de mogelijkheid bieden om digitaal in een kamer in te checken. Het systeem zou een email naar de desbetreffende gast sturen met een unieke sleutel-barcode. Met de mobiele telefoon zou het slot van de hotelkamer worden gescand om zo toegang te krijgen. Op deze manier wordt het gedoe vermeden van het verkrijgen van de sleutel.


12. The Marriott Closet
Stel je eens een zakenreis voor zonder de stress van het inpakken en het sjouwen met kleding en bagage. In plaats daarvan zou de gast online contact kunnen maken met de stylisten van het hotel. In samenspraak hiermee kun je de inhoud van je kledingkast samenstellen of zelfs de inrichting van je hotelkamer. Je kleding hangt netjes in de kast wanneer je in het hotel arriveert.


13. Healthy Vending Machine
Met het hebben van een snack-automaat met alternatieven voor ongezonde snacks zou een verblijfsaccommodatie kunnen inspelen op de behoefte van een niche-markt. Het vinden van gezond en betaalbaar voedsel is niet altijd even makkelijk. In combinatie met een onvoorspelbaar reisschema zou het hebben van een betrouwbare bron van voedingsvezels een bonus zijn. Hierbij zou het een optie kunnen zijn om de samenwerking aan te gaan met een cateringbedrijf dat gezonde snacks levert voor de automaat.


14. Waitlist in the Cloud
Het kan voorkomen dat je als gast een bepaalde kamer of suite wilt voor een bepaalde datum, maar dat deze al is gereserveerd. Het ontwikkelen van een cloud app, waarbij de gebruiker automatisch de gewenste kamer reserveert wanneer een andere gast de reservering annuleert, zou een oplossing kunnen zijn. Hierbij hoeft de gast namelijk niet constant te bellen om te checken of de kamer al vrij is gekomen.


15. Travel and Plug In
Vaak wordt er gereisd met de auto. Hierbij blijven de hybride modellen vaak in de garage omdat de lengte van de reis beperkt is tot de levensduur van de accu. Een oplaadpunt bij hotels die gasten (zowel zakelijke gasten als vakantiegangers) als tussenstop gebruiken zou een uitkomst kunnen bieden.

Trefwoorden: reizen, vakantie, hotels, verblijf, ideeën, wensen, behoeftes

CELTH





||| Nieuws |||

09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...